لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

جان کری برای دیدار با ظریف و لاوروف هفته آینده به سوئیس می‌رود


سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه هفتم اسفند اعلام کرد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، هفته آینده با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در شهر مونترو سوئیس دیدار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جن ساکی همچنین گفت که آقای کری روز دوشنبه در ژنو سوئیس هم دیداری با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، خواهد داشت که موضوع آن تحولات اوکراین و سوریه است و پس از این دیدار به مونترو خواهد رفت، جایی که با آقای ظریف به گفت‌وگو خواهد نشست.

این در حالی است که وزیر خارجه ایران گفته بود دور بعدی مذاکرات اتمی در حاشیه نشست شورای حقوق بشر در ژنو برگزار خواهد شد. با این حال این سخن آقای ظریف ناظر به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ است و نه مذاکرات دو جانبه با آمریکا.

ایران و آمریکا از روز جمعه تا دوشنبه هفته جاری، چهار روز مذاکرات فشرده را پشت سر گذاشتند که برای اولین بار وزیر انرژی ایالات متحده و رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در کنار وزیران خارجه دو کشور به گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند.

مقامات ایران این دور از مذاکرات را مثبت ارزیابی کرده‌اند، از جمله مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر خارجه ایران گفته که «پیشرفت قابل توجهی» به دست آمده است.

همچنین علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز پنج‌شنبه عنوان کرد که در این مذاکرات «قدم‌های بلندی» برداشته شده است.

آقای صالحی که با واحد مرکزی خبر گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به مذاکرات خود با وزیر انرژی آمریکا اظهار داشت: «در این جلسه مسائل فنی را که با نوعی بن‌بست روبه‌رو شده بود، مرور کردیم. خوشبختانه نتایج خیلی خوبی گرفتیم و قدم‌های بلندی برداشتیم؛ البته هنوز مواردی هست که باید مورد بحث قرار گیرد».

این مقام ایرانی نیز در نهایت گفته که مذاکرات، روز دوشنبه آینده در سوئیس ادامه خواهد یافت.

گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی باید تا روز ۳۱ مارس به توافق سیاسی منجر شود و طرفین تا اواخر ماه ژوئن فرصت خواهند داشت تا زمینه یک تفاهم نهایی و جامع را فراهم کنند.

XS
SM
MD
LG