لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

ادامه مذاکرات اتمی به هفته آینده ۵ فروردین موکول شد


پس از چند روز مذاکره در شهر لوزان سوئیس، وزارت خارجه آمریکا در روز جمعه، ۲۹ اسفند، اعلام کرد که ادامه مذاکرات با جمهوری اسلامی به هفته آینده، چهارشنبه، پنجم فروردین‌ماه ۹۴، موکول شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، به نقل از عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، دلیل توقف مذاکرات در این دور حساس را «هماهنگی‌های بیشتر و رایزنی آمریکا و سه کشور اروپایی» اعلام کرد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا که روز جمعه منتشر شد می‌گوید که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، قرار است روز شنبه، اول فروردین‌ماه، با همتایان اروپایی خود از بریتانیا، فرانسه و آلمان به بحث و تبادل نظر درباره این رشته از مذاکرات بپردازد.

هنوز محل ملاقات آقای کری با همتایان خود مشخص نیست.

در همین حال خبرگزاری ایسنا به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید که «هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده و داریم بحث می‌کنیم».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه، ۲۹ اسفندماه، در پاسخی تلویحی به پیام نوروزی رئیس جمهور آمریکا در حساب توییتری خود نوشت که اکنون «نوبت آمریکاست» که بین «فشار یا توافق» یکی را انتخاب کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در پیامی نوروزی که روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفند، منتشر شد ضمن آن که مذاکرات حال حاضر در سوئیس را «فرصتی تاریخی» توصیف کرد مقامات جمهوری اسلامی را به «توافقی منطقی» دعوت کرد.

مذاکره‌کنندگان ایرانی از یک سو و اعضای گروه ۵+۱ از سوی دیگر که هم‌اکنون در شهر لوزان در سوئیس به سر می‌برند تا آخر ماه جاری میلادی، مارس، فرصت دارند تا چارچوب یک توافق را تعیین کنند.

پس از آن مذاکره‌کنندگان دو طرف تا پایان ماه ژوئن سال جاری میلادی باید جزئیات و کلیات توافق فیمابین را نهایی کنند.

از سوی دیگر روز جمعه خبرگزاری فرانسه از بروکسل در بلژیک خبر داد که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سران سه کشور اروپایی عضو گروه ۵+۱ درباره مذاکره با جمهوری اسلامی جلسه داشته است.

دفتر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا، روز جمعه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که او در حاشیه گفت‌وگوهای سران اتحادیه اروپا با دیوید کامرون، آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند درباره مذاکره با جمهوری اسلامی به گفت‌وگو نشسته است.

پس از این دیدار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در گفت‌وگو با خبرنگاران چنین اظهار نظر کرد که «مطلوب این است که این مذاکرات به نتیجه‌ای موفق برسد».

او با این حال اضافه کرد که این توافق باید توافقی «معتبر» باشد.

پیشتر منابع خبری داخل ایران گزارش داده بودند که مذاکرات «در صورت ضرورت» ادامه پیدا می‌کند و «فرا رسیدن نوروز و تعطیلات مانع این کار نخواهد بود».

اما روز پنج‌شنبه ساعاتی پس از آغاز مذاکره وزرای خارجه ایران و آمریکا در سوئیس در چارچوب مذاکرات اتمی، خبرگزاری‌ها از قول یک مذاکره‌کننده اروپایی توافق اتمی بین جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱ را «دور از دسترس و نامحتمل» توصیف کردند.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفندماه، از قول این دیپلمات اروپایی که نخواسته بود نامش فاش شود گفت که دو گروه طرفین مذاکره «هنوز از توافق بسیار دور هستیم».

روز جمعه نیز تنها ساعاتی پس از انتشار خبر مرگ مادر ۹۰ ساله حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، این خبر مخابره شد که ادامه مذاکرات به سال آینده، ۱۳۹۴، و هفته آینده موکول شده است.

XS
SM
MD
LG