لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

تاکید روسای جمهور ایران و ترکیه بر پایان جنگ در یمن


استقبال حسن روحانی از همتای ترکیه‌ای خود در تهران
استقبال حسن روحانی از همتای ترکیه‌ای خود در تهران

روسای جمهور ایران و ترکیه در نشست خبری مشترک خود در تهران بر پایان جنگ در یمن و روی کار آمدن دولتی فراگیر در این کشور تاکید کردند. حسن روحانی و رجب طیب اردوغان همچنین خواستار افزایش روابط اقتصادی دو کشور تا میزان ۳۰ میلیارد دلار در سال شدند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای روحانی روز سه‌شنبه، ۱۸ فروردین پس از پایان مذاکرات خود با رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری مشترکی با آقای اردوغان با اشاره به تحولات یمن گفت: «روسای جمهوری دو کشور معتقدیم که باید هر چه سریع‌تر جنگ و خونریزی در این منطقه متوقف، آتش بس کامل برقرار و حملات متوقف شود.»

وی همچنین اضافه کرد: «بعد از برقراری آتش بس در یمن می‌توانیم شرایطی را شاهد باشیم که کمک‌های انسانی ارسال شود و دو کشور ایران و ترکیه و کشورهای دیگر به آن‌ها کمک کنند تا در یمن صلح و ثبات، امنیت و دولت فراگیر با گفت‌و‌گوهای یمنی برقرار شود.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که رجب طیب اردوغان به تازگی با انتقاد شدید از سیاست‌های ایران در یمن و منطقه گفته بود که ایران تلاش می‌کند بر منطقه سلطه یابد و این مسئله ترکیه، عربستان و کشورهای خلیج فارس را به ستوه آورده است.

سخنان آقای اردوغان اما واکنش تهران را به دنبال داشت تا جایی که وزارت خارجه ایران کاردار سفارت ترکیه را فراخواند. ضمن آن که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم خواستار لغو سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران شدند.

با این حال حسن روحانی در نشست خبری خود با رجب طیب اردوغان بر وجود «دیدگاه‌های مشترک» میان طرفین در رابطه با یمن تاکید کرد و اظهار داشت: «دو طرف هم نظریم که بی‌ثباتی، ناامنی و جنگ در کل منطقه باید متوقف شود و با کمک هم با تروریسم و افراطی‌گری مبارزه کنیم تا شاهد برادری میان مسلمانان و مردم منطقه باشیم.»

گزارش ایرنا و دیگر خبرگزاری‌های ایران حکایت از آن دارد که آقای اردوغان در این نشست خبری از یمن به طور خاص نام نبرده بلکه به مسئله منطقه پرداخته و گفته که اکنون «منطقه در آتش می‌سوزد» و «باید متحد شد و با مذاکره جلو این قتل و خونریزی را گرفت».

وی همچنین با اشاره به جنگ در عراق و سوریه و کشتار صدها هزار نفر در این دو کشور گفت: «نمی‌دانیم چه کسی، چه کسی را می‌کشد. کاری به مسائل مذهبی نداریم. آنچه برای من اهمیت دارد اسلام و مسلمانان است. در دین ما انسان، اشرف مخلوقات است اما آدم‌ها را به راحتی می‌کشند. ما نمی‌توانیم قبول کنیم که خون انسان به راحتی ریخته شود.»

اردوغان: می‌خواهیم بهای گاز وارداتی از ایران مناسب باشد

اما بخش دیگری از نشست خبری آقای ذوحانی و آقای اردوغان به مسائل اقتصادی میان ایران و ترکیه گذشت که عنوان شد روابط تجاری دو کشور در سال گذشته حدود ۱۴ میلیارد دلار بوده، شامل ۱۰ میلیارد دلار صادرات ایران به ترکیه و ۴ میلیارد دلار صادرات ترکیه به ایران.

آقای اردوغان می‌گوید که «تفاوت تجاری دو کشور هم اکنون به نفع ایران است» و در مجموع دو کشور قصد دارند روابط تجاری خود را به ۳۰ میلیارد دلار سالانه برسانند.

وی همچنین به مسئله واردات گاز طبیعی ایران به ترکیه پرداخت و خوستار کاهش قیمت آن شد. آقای اردوغان اظهار داشت: «گاز در صنعت، روستا‌ها و شهرهای ترکیه مصرف زیادی دارد. ما می‌خواهیم بهای آن مناسب باشد تا به بهای کمتر آن را به مردم بفروشیم و مردم ما متضرر نشوند.»

ایران و ترکیه در سال ۱۹۹۶ قرارداد ۲۵ ساله گازی امضا کردند که بر اساس آن هر پنج سال یکبار، یکی از طرفین می‌تواند خواستار تغییر قیمت گاز شود.

این میان ترکیه سال گذشته دو شکایت درباره گاز صادراتی ایران مطرح کرده‌ که هدف از آن کاهش قیمت گاز صادراتی ایران تا ۶۰ درصد بود.

دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای

گزارش‌های روز سه‌شنبه همچنین از دیدار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با رجب طیب اردوغان حکایت دارد، اگرچه هنوز جزییات گفت‌وگوی آنها منتشر نشده است.

ایرنا تنها نوشته است که در این دیدار حسن روحانی، وزرای خارجه دو کشور و نیز علی اکبر ولایتی، مشاور ویژه رهبر جمهوری اسلامی حضور داشته‌اند.

وبسایت عصر ایران نیز از حاشیه‌های استقبال از آقای اردوغان در کاخ سعدآباد گزارش داده و نوشته که این بار متفاوت از همیشه، چند اسب سوار با در دست داشتن پرچم‌های ایران و ترکیه و نیز «یا ابا عبدالله الحسین»، خودروی رئیس جمهور ترکیه را مشایعت می‌کردند.

در جریان سفر رجب طیب اردوغان به تهران هشت سند همکاری میان دو کشور به امضا رسیده که باز جزییات آن منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG