لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

اعتراض به اتهام «پول کثیف»: دولتمردان مدارک ارائه کنند


حسین سبحانی‌نیا
حسین سبحانی‌نیا

در حالی که یک عضو هیئت رئیسه مجلس ایران در اعتراض به گفته‌های تازه وزیر دادگستری می‌گوید که مقامات دولتی هیچ سندی از ورود «پول‌های کثیف در انتخابات» ارائه نکرده‌اند، یک نماینده دیگر مجلس گفت که خرید و فروش رای در کشور «نمونه عینی» دارد و در برخی ‌از مناطق کشور «امری عادی» است.

به گزارش وب‌سایت تابناک، مصطفی افصلی فرد، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، روز شنبه، ۲۹ فروردین، گفت که خرید و فروش رای در برخی ‌از مناطق کشور «‌امری عادی به حساب می‌آید، به گونه‌ای که حتی مسئولان رغبتی برای مقابله با آن ندارند».

وی اضافه کرد: «ادعای ‌مسئولان این است که این بحث فراگیر شده ‌و دیگر نمی‌شود با آن مقابله کرد و در واقع، این عمل را یک اتفاق معمولی که همواره در همه انتخابات روی می‌دهد... می‌ دانند.»

این نماینده مجلس با تاکید بر این که در گذشته از این اتفاقات «زیاد» بوده است افزود: «ما نمونه‌های زیادی از این موارد را دیده‌ و گزارش آن را داده‌ایم... کسانی که خرید و فروش رأی کرده‌اند، تا آنجا که من می‌دانم، به دلیل این که دستگیر شده‌اند، نتوانستند به مجلس راه بیابند.»

آقای افضلی فرد درباره افرادی که به گفته او به دلیل خریدوفروش رای دستگیر شده‌اند توضیح بیشتری نداد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز شنبه، دوم اسفند ۹۳، گفته بود که بخشی از پول‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر «در حوزه سیاست وارد می‌شود و در قالب کمک در انتخابات و تصمیم‌سازی‌ها مصرف می‌شود».

وی در عین حال روز پنج‌شنبه، ۱۴ اسفند ۹۳، اعلام کرد که در سخنان پیشینش نگفته است که «انتخابات کنونی دچار مشکل است»، بلکه تذکر داده که «دارندگان پول‌های کثیف می‌خواهند برای خود حاشیه امن ایجاد کنند».

اما یک وزیر دیگر در دولت حسن روحانی یعنی مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، روز پنج‌شنبه ، ۲۷ فروردین، پا را از این هم فراتر گذاشت و با تاکید بر ورود «پول‌های کثیف در انتخابات» از پیگیری مجدد تدوین قانونی برای نظارت بر هزینه‌های انتخاباتی و مبارزه با ورود پول‌های کثیف به عرصه قدرت سیاسی خبر داد.

همین باعث شد که روز شنبه حسین سبحانی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس، از تکرار واژه «‌پول‌ کثیف»‌ توسط وزرای دولت انتقاد کرده و بگوید که این اظهارات «آثار منفی را به جامعه وارد کرده است».

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، آقای سبحانی‌نیا تاکید کرد که ادعای وزرای کشور و دادگستری و برخی دیگر از مسئولان دولتی تنها «در حد حرف» بوده و تاکنون «هیچ سندی» در این رابطه ارائه نشده است.

این در حالی است که اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحانی، روز شنبه، ۲۲ فروردین، با تاکید بر ادعاهای مقامات دولتی درباره «مسئله پول‌های کثیف» گفت که وزیر کشور در جلسه‌ای با برخی از نمایندگان مجلس «این مسائل را باآنها هم در میان گذاشته است».

پیش از این نیز سخنان وزیر کشور ایران درباره «ورود پول‌های کثیف به سیاست» اعتراض رئیس و تعدادی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشته و ۳۰ نماینده با امضای نامه‌ای خواستار احضار او به مجلس برای توضیح درباره گفته‌‌هایش شده‌‌اند.

آقای رحمانی فضلی نیز برای حضور در مجلس و ارائه توضیحات به نمایندگان اعلام آمادگی کرده است.

در همین حال ایرج ندیمی، نماینده لاهیجان، گفت که مجلس از رویکرد وزیر کشور برای ارائه گزارش «پول‌های کثیف»استقبال می‌کند.

به گفته آقای ندیمی، برای حضور وزیر کشور در مجلس نیاز به دعوت نیست و او می‌تواند آمادگی خود را برای حضور در مجلس به صورت مکتوب اعلام کند.

XS
SM
MD
LG