لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

هشدار گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا در مورد وضع حقوق بشر در ایران


در بیانیه‌ای که بیش از ۲۲۰ نماینده پارلمان اروپا صادر کرده‌اند، در مورد وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران و نقش ایران در بحران خاورمیانه هشدار داده شده، و در عین حال از تهران خواسته شده تا اجازه بازرسی‌های اتمی سرزده از تمامی اماکن نظامی و غیرنظامی خود را بدهد.

این بیانیه در مواردی مختلف از ایران خواسته است به انجام «اقداماتی ضروری» دست بزند.

نمایندگان اروپایی از ایران خواسته‌اند اعدام‌ها را در آن کشور متوقف کرده، زندانیان سیاسی را آزاد کند و به حقوق و آزادی‌های شهروندان خود احترام بگذارد.

آنها در عین حال به گزارش‌های سازمان عفو بین‌الملل در مورد «جنایات جنگی» شبه‌نظامیان شیعه در عراق اشاره کرده‌اند، که در این بیاینه آمده «با ایران در ارتباط هستند».

سازمان عفو بین‌الملل در ۲۲ مهر ماه گذشته گفته بود شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق، طی نبردهای خود با گروه «حکومت اسلامی» دست به انجام «جنایت جنگی» علیه شهروان غیرنظامی زده‌اند. این نمایندگان همچنین حمایت خود را از مریم رجوی، رهبر «شورای ملی مقاومت ایران» برای آنچه در این بیانیه «تغییر دمکراتیک در ایران» نامیده شده، اعلام کردند.

نمایندگان اروپایی افزوده‌اند که تهران بخشی از بحران در خاورمیانه است و «به هیچ‌وجه جزئی از راه‌حل آن نیست».

ایران از دولت مرکزی و شبه‌نظامیان شیعه‌ای که در عراق با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» مبارزه می‌کنند، حمایت می‌کند. تهران، سلاح و مشاوره در اختیار آنها می‌گذارد. در عین حال شبه‌نظامیان حوثی در یمن و حکومت بشار اسد در سوریه نیز از حمایت تهران برخوردارند. عمده کشورهای عربی و نیز ترکیه، از مخالفان بشار اسد و حوثی‌ها در یمن هستند.

موضوع سوریه و یمن، و حمایت ایران از بشار اسد و حوثی‌ها نیز در این بیانیه آمده است.

نمایندگان اتحادیه اروپا که بیانیه خود را ۱۱ خرداد ماه خطاب به فدریگا موگرینی، نماینده ارشد اتحادیه در امور سیاست خارجی، نوشته‌اند، می‌گویند ایران با در نظر گرفتن درصدی جمعیتش و بنا بر گزارش‌های آماری منتشر شده، بالاترین شمار اعدام را در جهان دارد. امضاءکنندگان بیانیه می‌گویند «نگران پرونده وحشتناک حقوق بشر در ایران» هستند.

آنها در عین حال خواسته‌اند که تهران به قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با برنامه اتمی خود مقید باشد، به سوال‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پاسخ دهد و اجازه بازرسی‌های سرزده در این مورد را، از تمامی اماکن نظامی و غیرنظامی اعلام شده یا نشده خود، بدهد.

نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی در گروه ۵+۱ در حال انجام مذاکراتی هستند که هدف از آن تدوین سندی نهایی برای توافق اتمی‌ست؛ آنچه قرار است روش اثبات عملی و فراگیر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران و در عین حال برون‌رفت از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را ممکن سازد.

این گروه از نمایندگان پارلمان اروپایی به موضوع کمپ لیبرتی در عراق که اعضای «سازمان مجاهدین خلق» در آن ساکن هستند اشاره کرده و خواستار حفاظت از این افراد شده‌اند. نمایندگان اروپایی خواسته‌اند تا این کمپ به عنوان یک اردوگاه پناهندگی پذیرفته شود.

در حال حاضر کمپ لیبرتی محل اسکان اعضای «سازمان مجاهدین خلق» است. این محل هدف حملاتی قرار گرفته است، که آمریکا در مواردی مستقیما ایران را به دست داشتن در آن متهم کرده است.

پیشتر سفیر ایران در بغداد، در مورد حمله‌ای خمپاره‌ای به این اردوگاه گفته بود «جمهوری اسلامی بە هیچ عنوان از اقدامی کە بە امنیت عراق ضربەای وارد کند، حمایت نخواهد کرد». در عین حال محکومیت حملە بە کمپ لیبرتی از سوی سفارت ایران را نیز تکذیب کرده بود.

XS
SM
MD
LG