لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

نشست تعیین سرنوشت سوریه در وین با حضور ۱۹ کشور و سازمان


محمدجواد ظریف در وین، روز جمعه، هشتم آبان‌ماه
محمدجواد ظریف در وین، روز جمعه، هشتم آبان‌ماه

نشست تعیین سرنوشت سوریه روز جمعه، هشتم آبان‌ماه، در وین، پایتخت اتریش، در حالی آغاز شده که جنگ سوریه تنها در همین روز به مرگ ده‌ها تن دیگر انجامیده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از گروه «ناظر حقوق بشر در سوریه» گزارش داده که در حملات راکتی نیروهای حکومت سوریه به بازارچه‌ای خارج از دمشق که در منطقه‌ای تحت تسلط شورشیان واقع است، ۴۰ نفر کشته و دست‌کم ۱۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

در همین حال گفت‌وگوهای صلح سوریه با حضور نمایندگان ارشد ۱۷ کشور و سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در وین برگزار می‌شود. ایران، ترکیه، ایتالیا، بریتانیا، لبنان، اردن، روسیه، عربستان سعودی، عراق، مصر، آلمان، قطر، فرانسه، امارات متحده عربی، عمان و ایالات متحده آمریکا این ۱۷ کشور هستند که در غیاب نمایندگان حکومت سوریه و اپوزیسیون این کشور گفت‌وگوها را پیش می‌برند.

خبرنگار رادیوفردا از محل گفت‌وگوها در وین به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش می‌دهد که شرکت‌کنندگان در نشست در حال بررسی ایده‌های مختلف هستند، از جمله طرح‌های ایالات متحده و روسیه.

به گفته این دیپلمات که به شرط عدم انتشار نام خود با رادیوفردا گفت‌وگو کرده‌است، کشورهای غربی پافشاری می‌کنند که اسد نمی‌تواند در آینده سوریه جایگاهی داشته باشد.

در این حال مشخص نیست آیا مواضع غرب درباره زمان کناره‌گیری احتمالی بشار اسد از قدرت تغییری کرده باشد و این که آیا روند انتقالی در سوریه باید بدون اسد شروع شود یا وی در آغاز این روند هنوز بر مسند قدرت است.

گزارش خبرنگار رادیوفردا همچنین حاکی از آن است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران قرار است در چارچوب نشست وین دیداری با جان کری، وزیر خارجه آمریکا داشته باشد.

آقای ظریف در حالی به وین سفر کرده است که به گفته یک «مقام ارشد در خاورمیانه»، نشانه‌هایی دال بر احتمال توافق ایران برای انتقال قدرت در دمشق در پی یک دوره شش ماهه وجود دارد.

تهران و مسکو، از مهم‌ترین حامیان اسد، او و متحدانش را «خط مقدم» جنگ با «تروریسم» توصیف می‌کنند. کشورهایی مانند عربستان سعودی، از مخالفان بشار اسد، در عین حال مخالف حملات هوایی روسیه در سوریه هستند.​

خبرنگار رادیوفردا در نهایت گزارش داده که احتمال می‌رود نشست تعیین سرنوشت سوریه همین امروز ساعت ۱۴ به وقت وین به پایان برسد.

پس از آن نیز جان کری یک گفت‌وگوی مطبوعاتی خواهد داشت. آقای کری ریاست نشست وین را بر عهده دارد.

XS
SM
MD
LG