لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

امیرعبداللهیان: هیچ معامله ای درباره آینده سیاسی سوریه در مذاکرات وین نکردیم


حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران گفته است، تهران در نشست بحران سوریه در وین درمورد آینده سیاسی سوریه هیچ معامله‌ای نکرده است. وی گفته است که در این نشست اظهارات «نامتوازن» وزیر خارجه عربستان با واکنش تند محمد جواد ظریف مواجه شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با تلویزیون دولتی ایران با اشاره به اینکه برخی عنوان کرده اند که «حضور ایران در این اجلاس به عنوان پذیرش ما برای کناره گیری بشار اسد از قدرت است»، گفته است: «حضور ما در این نشست تاکیدی بر آن بود که جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده برداشتن گامهای مناسب برای راهکاری سیاسی در حل بحران سوریه است.»

نشست حل بحران سوریه برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی در این کشور روز جمعه با حضور وزرای خارجه آمریکا، روسیه، عربستان، ترکیه و ایران، بریتانیا، فرانسه، آلمان، مصر، لبنان و همچنین نمایندگانی از عراق، قطر، عمان، امارات متحده عربی، اردن و چین در وین پایتخت اتریش برگزار شد.

در این نشست اعلام شد که کشورهای شرکت کننده در این مذاکرات بر سر آغاز دور تازه‌ای از تلاش‌های بین المللی برای برقراری آتش‌بس و برگزاری انتخابات تازه در سوریه توافق کرده‌اند، اما در مورد آینده بشار اسد به توافق نرسیدند.

حسین امیرعبداللهیان در خصوص رویارویی ایران و عربستان در این نشست گفته است: «هیات ایرانی در این نشست وین تلاش کرد وارد چالش با عربستان نشود و بر روی راه حل سیاسی موضوع سوریه تمرکز کند، اما عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان اظهاراتی نامتوازن و بی‌اساس مطرح کرد و رفتاری دون شان وزیر خارجه یک کشور بروز داد که با واکنش تند آقای ظریف مواجه شد.»

بحران سوریه یکی از مواردی است که باعث تشدید تنش بین ایران و عربستان شده است. در حالی عربستان به همراه شماری از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهان برکناری بشار اسد هستند، ایران و روسیه از رییس جمهوری سوریه حمایت می کنند.

معاون وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه «عادل الجبیر با این نیت وارد جلسه شده بود که از آن جدول زمانی کوتاه مدت خارج شود که رئیس جمهور سوریه از قدرت کنار برود» تصریح کرد: «وزیر خارجه عربستان اصلا در پی مفاهیمی همچون حق و اراده مردم سوریه برای تعیین سرنوشت شان نبود واظهارات نادرستی را بیان کرد.»

حسین امیرعبداللهیان افزوده است: «آقای ظریف در زمان رسمی جلسه یک بار با بی‌اعتنایی به اظهارات عادل الجبیر و بار دیگر با صراحت اتهامات بی‌اساس او را رد کرد و اقدامات نادرست عربستان در قبال سوریه و برخی مسائل منطقه را بیان کرد.»

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرده است: «ایران در این نشست اجازه نداد آنچه که حق مردم سوریه است دیگر کشور‌ها نسبت به آن اظهار نظر کنند.»

حسین امیرعبداللهیان گفته است: «در این نشست هیچ امتیازی داده نشد وما درباره آینده سیاسی سوریه هیچ معامله‌ای نکردیم و تنها مواضع صریح و روشن جمهوری اسلامی ایران را با صدای بلند بیان کردیم.»

تا پیش از مذاکرات اخیر در وین، آمریکا و عربستان به همراه شماری از کشورهای حاضر در نشست های بین المللی برای حل بحران سوریه مخالف حضور ایران در چنین مذاکراتی بودند. این کشورها استدلال می کردند که مواضع ایران و مواضع بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است، یکی است و حضور تهران در چنین نشست هایی را مفید نمی دانستند.

اما پس از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در ماه سپتامبر ، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته بود که چند کشور، از جمله ایران می‌توانند در حل برخی مسائل حاد خاورمیانه نقش بازی کنند.

XS
SM
MD
LG