لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

حیدر العبادی: ترکیه نیروهای خود را فورا از شمال عراق خارج کند


حیدر العبادی، نخست وزیر عراق
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق

همزمان با انتشار گزارش ها در خصوص اعزام نیروهای ترکیه به منطقه ای در نزدیکی موصل، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق خواستار خروج فوری این نیروها از خاک عراق شده است.

حیدر العبادی روز شنبه پنجم دسامبر در بیانیه‌ای حضور نیروهای ترکیه در استان نینوا را نقض جدی حاکمیت عراق خوانده و از آنکار خواسته است که فورا نیروهای نظامی‌اش را از خاک عراق خارج کند.

در بیانیه نخست وزیر عراق آمده است: تایید شده است که یک هنگ زرهی ترکیه به همراه تانک و توپخانه وارد استان نینوا در عراق شده‌اند، ادعا شده است که این نیرو‌ها برای آموزش نیروهای عراقی اعزام شده‌اند، (در حالی که) این اقدام بدون درخواست (از دولت فدرال عراق) یا اجازه (دولت عراق) انجام شده است.

وی اضافه کرده است: این اقدام نقض جدی حاکمیت عراق و خلاف اصول حسن همجواری است.

حیدر العبادی از ترکیه خواسته است که «فورا» نیروهای خود را از خاک عراق خارج کند.

این در حالی است که پیشتر یک منبع امنیتی ترکیه روز جمعه چهارم دسامبر گفته بود، بیش از صد سرباز ارتش ترکیه برای آموزش نیروهای عراقی به منطقه‌ای در نزدیکی شهر موصل که تحت کنترل گروه حکومت اسلامی (داعش) است، اعزام شده‌اند.

به گزارش رویترز، این مقام ترک که هویتش فاش نشده، گفته بود که نیروهای ترکیه به منطقه «باشقیه» در موصل رسیده‌اند.

وی با این حال تعداد دقیق نیروهای ترکیه را مشخص نکرده است، ولی گفته است این نیرو‌ها بخشی از یک ماموریت عادی برای آموزش نیروهای عراقی هستند.

این مقام ترکیه همچنین گفته است: نیروهای ارتش ترکیه در منطقه اقلیم کردستان عراق حضور داشتند که با همراه با خودروهای زرهی خود به منطقه ای نزدیک موصل اعزام شدند.

شهر موصل با بیش از یک میلیون نفر جمعیت تابستان سال گذشته به تصرف گروه حکومت اسلامی در آمد. از آن زمان تاکنون مقام‌های عراقی از احتمال آغاز عملیات آزاد سازی این شهر خبر داده‌اند، اما به دلایل مختلف چنین عملیاتی تاکنون به تعویق افتاده است.

XS
SM
MD
LG