لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

اتهام «نقض آتش‌بس در سوریه» توسط گروه‌های مختلف


استان حسکه سوریه
استان حسکه سوریه

عربستان سعودی و مخالفان بشار اسد، ارتش سوریه و هواپیماهای جنگی روسیه را به نقض مکرر آتش‌بس متهم کرده‌اند.

در مقابل روسیه می‌گوید که در ۲۴ ساعت گذشته آتش‌بس بارها، ازجمله توسط ترکیه، نقض شده اما در مجموع ادامه یافته است.

آتش‌بس در سوریه از بامداد شنبه آغاز شد.

خبرگزاری فرانسه ساعاتی بعد از آغاز آتش‌بس گزارش داده بود که نمایندگان آمریکا، ‌روسیه و سازمان ملل در جلسه روز شنبه خود ساعات اولیه اجرای آن را مثبت ارزیابی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در روز یکشنبه ۹ اسفند، گروه اصلی مخالف بشار اسد موسوم به «کمیته عالی مذاکرات»، دولت بشار اسد و متحدانش را به نقض مکرر آتش‌بس متهم کرده است اما می‌گوید که به‌رغم آن آتش‌بس را رعایت کرده و خواهد کرد.

سلیم مصلات، سخنگوی این کمیته در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه از ریاض، پایتخت عربستان، گفته است که ۱۵ مورد نقض آتش‌بس در طی یک روز رخ داده که از جمله دو حمله از سوی «حزب‌الله لبنان در زبدانی در غرب دمشق و حملات هوایی روسیه به حوالی شهر حلب بوده است.»

او اضافه کرده که شکایت‌نامه‌ای رسمی به استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و وزیران خارجه «گروه بین‌المللی حمایت از سوریه» فرستاده‌اند و منتظر پاسخ هستند.

به گفته او هیچ یک از گروه‌های مخالف مقابله به مثل نکرده‌اند.

از سوی دیگر، سخنگوی «مرکز هماهنگی عملیات روسیه در سوریه» روز یکشنبه، از ۹ بار نقض آتش‌بس طی ۲۴ ساعت گذشته توسط «شورشیان و ترکیه» خبر داده اما گفته است که با این حال، آتش‌بس در مجموع رعایت شده است.

قرار است در صورت پایبندی همه طرف‌ها به آتش‌بس و حفظ آن، مذاکرات صلح سوریه روز هفتم ماه مارس، ۱۷ اسفندماه، در ژنو برگزار شود. دور اول این مذاکرات چند هفته پیش به دلیل ادامه جنگ به نتیجه‌ای نرسید.

در همین حال خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از «مرکز هماهنگی عملیات روسیه در سوریه» گزارش داده است که آمریکا فهرستی شامل ۶۹ گروه مخالف را که با آتش‌بس در سوریه موافقت کرده‌اند برای این مرکز فرستاده است.

به گفته این مرکز، این فهرست شامل گروه‌هایی می‌شود که یا از طریق «کمیته عالی مذاکرات» و یا مستقیماً توسط آمریکا موافقت خود را اعلام کرده‌اند.

آین آتش‌بس شامل گروه حکومت اسلامی (داعش) و جبهه النصره، وابسته به القاعده، نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG