لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

تشییع جنازه هشت افغان کشته شده در سوریه در مشهد


خبرگزاری‌های ایران روز پنجشنبه ششم خرداد از تشییع جنازه هشت نفر از نیروهای افغان که برای دفاع از رژیم بشار اسد در سوریه کشته شدند، در مشهد خبر دادند.

آن‌طور که خبرگزاری ایرنا گزارش داده، این هشت کشته عضو «تیپ فاطمیون» بودند که طی هفته‌های گذشته در جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند. تیپ فاطمیون متشکل از نیروهای افغان ساکن ایران است که از سوی سپاه پاسداران برای کمک به ارتش بشار اسد بسیج شده‌اند.

در تصاویر منتشره در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تعدادی از تشییع‌کنندگان پرچم‌های افغانستان را به همراه داشتند.

بحث حضور نیروهای غیرایرانی در جبهه‌های جنگ سوریه که از سوی ایران حمایت لجستیکی و مالی می‌شوند، از زمستان پارسال علنی شد.

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر در گزارشی اعلام کرده بود که ایران از سال ۲۰۱۳ میلادی (سه سال پیش) هزاران مهاجر غیرقانونی افغان را استخدام و به جنگ سوریه اعزام کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر مدعی شده بود که ایران این مهاجران غیرقانونی و بدون مدرک را تهدید کرده است که اگر به سوریه نروند، آن‌ها را به افغانستان باز خواهد گرداند. در عوض جنگ در سوریه، به این افراد پول و اقامت در ایران وعده داده شده است.

آن‌طور که «مشرق نیوز» در ابتدای سال گذشته گزارش داده بود، علاوه بر افغان‌ها، ایران از پاکستانی‌ها نیز برای مبارزه در سوریه استفاده می‌کند و این افراد تحت «گردان زینبیون» به سوریه فرستاده می‌شوند.

طی دو سال گذشته شمار قابل توجهی از پاکستانی‌ها و افغان‌های کشته شده در سوریه، در شهرهای مختلف ایران دفن شده‌اند.

ایران در سال‌های اخیر توجه بسیاری را معطوف به کشته‌شدگان در جنگ داخلی سوریه کرده و به آن‌ها لقب «مدافعین حرم» داده است. این عبارت هم اکنون به طور وسیعی در رسانه های ایران بویژه از سوی تندروها تبلیغ شده و برای کشته شدگان موسوم به «شهدای مدافع حرم» مراسم مختلف برگزار می‌شود.

جشنواره فیلم «مدافعان حرم» با حضور حاتمی کیا و ده‌نمکی

آن‌طور که خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند روز دهم خردادماه، نخستین دوره جشنواره فیلم «مدافعان حرم» در دو بخش مستند و نماهنگ برگزار خواهد شد.

این جشنواره که قرار است در ‌آن تصاویری از «مبارزات شیعیان» در جنگ داخلی سوریه به تصویر دربیاید، از سوی خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، و چندین موسسه فرهنگی- هنری نزدیک به تندروها برگزار خواهد شد و بسیج صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز از حامیان آن است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، قرار است ابراهیم حاتمی کیا و مسعود ده‌نمکی، هر دو از کارگردانان سینمای ایران، همراه با مصطفی رزاق کریمی، علی‌رضا رضاداد، مصطفی رزاق کریمی و محمد خزاعی هدایت هیات داوران این جشنواره را برعهده بگیرند.

XS
SM
MD
LG