لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

واکنش اسکاتلند و ایرلندشمالی به همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا


بلافاصله پس از برگزاری همه‌پرسی، اسکاتلند از برگزاری همه‌پرسی استقلال می‌گوید و ایرلند شمالی خواهان پیوستن به جمهوری ایرلند شده
بلافاصله پس از برگزاری همه‌پرسی، اسکاتلند از برگزاری همه‌پرسی استقلال می‌گوید و ایرلند شمالی خواهان پیوستن به جمهوری ایرلند شده

نتیجه آرای همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نشان از چند دستگی عمیق در پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی دارد، و آرای یک‌پارچه اسکاتلند و ایرلند شمالی به ماندن در اتحادیه اروپا بلافاصله تبعاتی به همراه داشته است.

لندن، ایرلند شمالی و اسکاتلند به ماندن در اتحادیه رأی دادند، اما سرزمین‌های میانی و بخش‌‌هایی از جنوب بریتانیا به خروج رأی داده‌اند.

مارتین مک‌گینس، معاون "وزیر اول" دولت محلی ایرلند شمالی، بلافاصله خواستار برگزاری یک همه‌پرسی در مورد برداشتن مرزهایش با جمهوری ایرلند و برپایی ایرلند متحد شده است.

ایرلند شمالی هم‌مرز با جمهوری ایرلند است و هنوز روشن نیست که تبعات جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا بر جمهوری ایرلند چه خواهد بود. نخست‌وزیر ایرلند روز جمعه اعلام کرده بود که این نتیجه مورد علاقه جمهوری ایرلند نیست، با این حال به خواست و نظر مردم برتیانیا احترام می‌گذارند.

قرار است روز دوشنبه پارلمان جمهوری ایرلند تشکیل جلسه دهد و تبعات خروج بریتانیا را بررسی کند. نخست‌وزیر ایرلند در واکنش به خواسته ایرلند شمالی، گفته است که در حال حاضر امور مهم‌تری برای جمهوری ایرلند وجود دارد که باید روی آن‌ها تمرکز کند.

ایرلند شمالی تاکنون کمک مالی زیادی از اتحادیه اروپا دریافت کرده است. کمکی که تحت عنوان "پول صلح" و به منظور حمایت از پروژه‌های صلح‌آمیز در این منطقه به ایرلند شمالی داده شده است.

احزاب ایرلند شمالی، به استثنای حزب دموکرات اتحادگرا، به شکل چشم‌گیری از باقی ماندن در اتحادیه اروپا دفاع می‌کردند.

در دیگر سو اسکاتلند، شمالی‌ترین بخش پادشاهی متحد برتیانیا، نیز به شکل گسترده‌ای از ماندن در اتحادیه اروپا دفاع کرد. ۶۲ درصد از اسکات‌ها مایل به ماندن و ۳۸ درصد مایل به ترک اتحادیه اروپا هستند.

"وزیر اول" اسکاتلند هم پیش از برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا، اعلام کرده بود اگر اسکاتلند برخلاف میل‌اش مجبور به ترک اتحادیه شود، آن وقت برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال اجتناب‌ناپذیر می‌شود.

خانم نیکولا استورجئون گفته است که در شرایط فعلی بدیهی است که پیشنهاد برگزاری دومین همه‌پرسی استقلال باید روی میز باشد و روی میز هم هست. خانم استورجئون می‌گوید بریتانیا هیچ دلیل موجهی برای نگه داشتن اسکاتلند در این پادشاهی ندارد.

کمیته حل بحران دولت اسکاتلند عصر جمعه در جلسه‌ای به عواقب خروج برتیانیا پرداخته‌اند و روز شنبه نیز اعضای کابینه دولت با هم مشورت خواهند کرد.

اسکاتلند دو سال پیش همه‌پرسی استقلال برگزار کرد، اما اکثریت مردم اسکاتلند به ماندن در پادشاهی متحد برتیانیا رأی دادند. تحلیل‌گران در زمان برگزاری این همه‌پرسی گفته بودند که یکی از ترس‌های مردم این است که جدا شدن از بریتانیا به معنای جدا شدن از اتحادیه اروپایی باشد.

تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، پیش از برگزاری همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا در دی‌ماه سال گذشته، گفته بود که به نظر او این همه‌پرسی منجر به تکه‌تکه شدن بریتانیا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG