لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

داریو فو، نمایشنامه‌نویس و برنده نوبل ادبیات، درگذشت


داریو فو، هنگام رونمایی از تمبر یادبود خود در سوئد
داریو فو، هنگام رونمایی از تمبر یادبود خود در سوئد

دولت ایتالیا اعلام کرد که داریو فو، نمایشنامه‌نویس بازیگر و برنده جایزه نوبل ادبیات، روز پنج‌شنبه ۲۲ مهر در سن ۹۰ سالگی درگذشت، روزی که قرار است برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۶ اعلام شود.

۱۹ سال قبل، ۱۹۹۷، داریو فو به دریافت جایزه نوبل ادبی نائل آمد تا ششمین و آخرین نویسنده ایتالیایی باشد که تاکنون این جایزه را نصیب خود کرده است. قبل از او جیوسه کاردوچی (۱۹۰۶)، گراتزیا دلددا (۱۹۲۶)، لوئیجی پیراندلو (۱۹۳۴)، سالواتوره کوازیمودو (۱۹۵۹) و اوجنیو مونتاله (۱۹۷۵) برنده نوبل ادبیات شده بودند.

گزارش رسانه‌های ایتالیایی عنوان می‌کند که مرگ داریو فو در یکی از بیمارستان‌های شهر میلان رقم خورده است، جایی که او ۱۲ روز قبل در آن بستری شده بود.

یکی از شاخصه‌های آثار داریو فو طنز تند و ویرانگر سیاسی است که در نمایشنامه‌هایی مانند «مرگ تصادفی یک آنارشیست» بازتاب یافته است.

ماتئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا که خود بارها هدف طنز گزنده داریو فو قرار گرفته است، در بیانیه‌ای به مناسبت درگذشت وی از او به عنوان یکی از «بزرگ‌ترین قهرمانان تئاتر و فرهنگ و مدافع حقوق مدنی» مردم ایتالیا نام برد و از میراث داریو فو در این زمینه تجلیل کرد.

این بیانیه می‌گوید که طنز داریو فو، تحقیقات او، کاری که در رابطه با صحنه‌آرایی تئاتر انجام داده و فعالیت‌های هنری چندجانبه‌اش میراث این ایتالیایی بزرگ برای جهان خواهد بود.

نمایشنامه «مرگ تصادفی یک آنارشیست» که شهرت بین‌المللی را برای داریو فو به ارمغان آورد بر اساس ماجرای واقعی یک یک کارگر راه‌آهن نوشته شده که زمان بازجویی در یکی از اداره‌های پلیس شهر میلان از طبقه چهارم به بیرون پرت شد و مرد. پلیس ایتالیا اعلام کرد که وی خودکشی کرده، اما داریو فو این بحث را مطرح کرد که او کشته شده است.

این نمایشنامه بار نخست سال ۱۹۷۰ در میلان به روی صحنه رفت و از آن زمان تاکنون در بیش از ۴۰ کشور جهان اجرا شده است. از این اثر ترجمه‌های مختلفی نیز به فارسی انجام شده است.

داریو فو متولد ۱۹۲۶ در روستای لجونو سانجانو، واقع در شمال ایتالیاست. همسر او، فرانکا رامه هم از چهره‌های شاخص عرصه تئاتر و نمایشنامه‌نویسی بود که سال ۲۰۱۳ درگذشت.

XS
SM
MD
LG