لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

آمریکا: بغداد اجازه کمک انساندوستانه به اردوگاه اشرف را نمی‌دهد


یکی از زخمیان حمله به اردوگاه اشرف. ۸ آوریل ۲۰۱۱.
یکی از زخمیان حمله به اردوگاه اشرف. ۸ آوریل ۲۰۱۱.
یک سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا روز یک‌شنبه گفت که بغداد درخواست ارتش آمریکا برای رساندن کمک‌های پزشکی به مجروحان حمله به اردوگاه اشرف را رد کرده‌است.

به گزارش عفو بین‌الملل و خبرگزاری‌های بین‌المللی، نیروهای امنیتی عراق بامداد جمعه با نفربرهای خود وارد اردوگاه اشرف که محل سکونت حدود سه هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق است شده و به سوی کسانی که در برابر آنها مقاومت می‌کردند شلیک کرده‌اند که بر اثر آن تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرهنگ بَری جانسون، سخنگوی نیروهای آمریکایی مستقر در عراق گفت که ارتش آمریکا از دولت عراق خواسته‌است تا اجازه دهد این ارتش به ساکنان اردوگاه اشرف، واقع در شمال بغداد، کمک‌های انساندوستانه پزشکی ارسال کند اما دولت عراق این درخواست را رد کرده‌است.

منابع امنیتی عراق تلفات حمله به این اردوگاه را «سه تن» اعلام کرده‌اند اما «شورای ملی مقاومت ایران» در اطلاعیه‌ای شمار کشته‌شدگان این حمله را ۳۳ تن و شمار زخمی‌ها را بیش از ۳۰۰ تن اعلام کرده‌است.

سازمان مجاهدین خلق روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به کمبودهای جدی که در اثر دو سال تحریم پزشکی اردوگاه اشرف پدید آمده، زخمیان هم‌اینک در شرایط وخیمی به‌سر می‌برند و تعدادی از آنها پس حمله دیشب فوت کرده‌اند.»

به گفته عفو بین‌الملل، یک کمیته امنیتی عراقی مسئله ورود و خروج دارو و تجهیزات پزشکی به این اردوگاه و اجازه خروج مجروحان از آن را در کنترل خود دارد.

مَلکوم اسمارت، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، روز شنبه با ابراز نگرانی از این حادثه در بیانیه‌ای گفت: «مقام‌های عراقی، چه بخواهند و چه نخواهند، مسئولیت آسایش و امنیت ساکنان اردوگاه اشرف را برعهده دارند و این امر در موارد لازم شامل فراهم آوردن شرایط دسترسی به درمان فوری و نیازهای پزشکی نیز می‌شود.»

با وجود ابراز نگرانی سازمان عفو بین‌الملل از وضعیت زخمیان این رویداد، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران روز جمعه در یک نشست خبری از حمله تازه نیروهای امنیتی عراق به اردوگاه اشرف تقدیر کرد.

علی‌اکبر صالحی در ارتباط با این حمله خونین گفت که «این اقدام دولت عراق که از سوی ما قابل تقدیر است اقدامی در جهت عملیاتی کردن قانون اساسی و تصمیمات قضایی آن‌هاست».

از سوی دیگر نهاد حقوق بشری «گزارشگران بدون مرز» روز شنبه آنچه را «تحریم خبری» اردوگاه اشرف از سوی مقام‌های عراقی نامید، محکوم کرد.

گزارشگران بدون مرز، به خبرگزاری‌ها گفت که «مقام‌های امنیتی عراق از دسترسی خبرنگاران به اردوگاه اشرف جلوگیری می‌کنند تا خشونت‌هایی را که علیه غیرنظامیان مرتکب شده‌اند پنهان بماند.»

گزارشگران بدون مرز می‌افزاید: «هر کس که سعی کند از این درگیری‌ها عکسی بگیرد خود به طور سیستماتیک و هدفمند مورد حمله واقع می‌شود.»

پس از حمله روز جمعه به اردوگاه اشرف، ایالات متحده اعلام کرد که «در بالاترین سطح دیپلماتیک» از مقام‌های عراقی خواسته‌است تا در این خصوص از خشونت بپرهیزند و خویشتن‌داری نشان دهند.

به دنبال درگیری‌های روز جمعه اتحادیه اروپا از دولت عراق خواسته است، با اعزام بازرسان بین‌المللی به این اردوگاه موافقت کند.

پیشتر نیز سازمان عفو بین‌الملل، از دولت عراق خواسته بود، درباره درگیری‌های روز جمعه میان نیروهای عراقی و ساکنان اردوگاه اشرف، «بی‌درنگ» تحقیقات مستقلی انجام دهد.
XS
SM
MD
LG