لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۸

احمدی نژاد پیروزی اوباما را تبریک گفت


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در اقدامی بی سابقه توسط یک مقام ارشد ایرانی، پيروزی باراک اوباما را در انتخابات رياست جمهوری آمريکا به وی تبريک گفت.


باراک اوباما روز سه شنبه، چهارم نوامبر توانست با کسب اکثريت کالج های انتخاباتی به عنوان رييس جمهوری آتی آمريکا انتخاب شود.


محمود احمدی نژاد در بخشی از نامه خود به مناسبت پيروزی باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آمريکا که روز پنج شنبه منتشر شد، نوشته است:«از اينکه توانستيد آراء اکثريت شرکت‌ کنندگان در انتخابات را به خود جلب کنيد، تبريک می گويم.»


آقای احمدی نژاد ابراز اميدواری کرده است که باراک اوباما «پاسخگويی سريع و روشن به مطالبه تحول صحيح و اساسی در سياست‌ های داخلی و خارجی دولت آمريکا» را در صدر و محور همه برنامه ‌ها و اقدامات دولت خود قرار دهد.


آقای احمدی‌نژاد در پیام خود به باراک اوباما همچنین یادآور شده است: «ملت آمريكا كه دارای گرايشات معنوی است انتظار دارند كه همه توان و همت دولت در مسير خدمت به مردم، اصلاح وضعيت بحرانی اقتصادی، بازيابی حيثيت، روحيه و اميد آنان و رفع كامل فقر و تبعيض، احترام كامل به كرامت، امنيت و حقوق انسانی و تقويت بنيان‌های خانواده كه از جمله تعليمات انبياء الهی است در سرزمين آمريكا مصروف شود.»


رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین ابراز امیدواری کرده است باراک اوباما «با ترجيح مصالح حقيقی مردم و انصاف و عدالت بر تقاضاهای سيری‌ناپذير اقليتی خودخواه و ناصالح» نام نيكی از خود به جای بگذارد.


محمود احمدی نژاد در حالی از پيروزی باراک اوباما استقبال کرده است، که وی پيشتر در گفت وگو با روزنامه اسپانيايی «ال پائيس» گفته بود: «بعيد می دانم دستگاه پشت پرده کاخ سفيد اجازه دهند که اوباما به کاخ سفيد راه يابد... شما مناسبات قدرت در آمريکا را می شناسيد . آنها در قدرت بسيار خشن عمل می کند و رای مردم تضمين شده نيست.»


آقای احمدی نژاد، نخستين رييس جمهوری ايران است که پس از پیروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ برای رييس جمهوری منتخب آمريکا پيام تبريک می فرستد.


به دنبال تصرف سفارت آمريکا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام در سال ۱۳۵۸ روابط ديپلماتيک بين تهران و واشینگتن قطع شده است و دو کشور تاکنون مواضع تندی در قبال يکديگر اتخاذ کرده اند.


در دوره اول رياست جمهوری جرج بوش، وی ايران را بخشی از «محور شرارت» خواند و ايران را به حمايت از ترويسم و تلاش برای دستيابی به سلاح های کشتار جمعی متهم کرد.


باراک اوباما در جريان مبارزات انتخاباتی خود تصريح کرده بود که حاضر است با ايران بدون پيش شرط وارد مذاکره مستقيم شود. اين در حالی است که دولت بوش می گويد تا زمانی که ايران غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند واشينگتن حاضر نيست با تهران وارد مذاکره رودرو شود.


در همين حال، باراک اوباما در مرداد ماه سال جاری در گفت و گويی با شبکه تلويزيونی آمريکايی «ای بی سی»، ايران را «تهديدی بزرگ» خواند که بايد با ديپلماسی مستقيم و تشديد تحريم اقتصادی وادار به تغيير رفتارش شود.


آمريکا و کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که تحت پوشش برنامه هسته ای خود در صدد است تا به سلاح هسته ای دست يابد. ايران اين اتهامات را رد می کند و می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است و تهران در اين زمينه به تعهدات بين المللی خود پايبند است.


نامه احمدی نژاد به بوش


محمود احمدی نژاد ، در اردیبهشت سال 1385 و چند ماه پس از تصدی مقام رياست جمهوری ، نامه ای هفده صفحه ای به همتای آمريکايی خود نوشت که جورج بوش به آن پاسخی نداد.


نوشتن نامه مستقیم از سوی یک مقام رسمی ایرانی به یک مقام رسمی آمریکایی در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه بوده است. پس از آن آقای احمدی نژاد اعلام کرد به دیگر مقامات رسمی جهان نیز نامه می نویسد که این موضوع فقط در مورد آلمان و فرانسه اجرا شد و آنگلا مرکل و ژاک شیراک نیز هم چون بوش به نامه های وی پاسخ ندادند.


آقای احمدی نژاد همچنین پس از بی پاسخ ماندن نامه ارسالی به بوش از وی درخواست مناظره تلویزیونی کرد که این درخواست با پاسخ منفی کاخ سفید همراه بود


واکنش مقامات ايران به پيروزی اوباما


يک روز پس از پيروزی باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوری آمريکا، مقامات ايران روز چهارشنبه، پيروزی آقای اوباما را شکست سياست های جرج بوش، رييس جمهوری فعلی آمريکا ارزيابی کردند.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، در اين زمينه گفته بود: «انتخاب باراک اوباما به رياست جمهوری آمريکا نشانه بارز خواست و تمايل مردم آن کشور به تغييرات اساسی در سياست داخلی و خارجی آمريکا است.»


محمد حسن ابوترابی فرد ، نايب رييس اول مجلس، نيز پيروزی باراک اوباما را نشانه شکست سياست دولت جمهوريخواه در آمريکا دانسته بود.


در همين زمينه، غلامعلی حداد عادل، نماينده مجلس و مشاور رهبر ايران، با اشاره به سياست های جرج بوش طی هشت سال گذشته گفته بود: «درک چنين و اقعيتی بود که به اوباما اجازه داد اين شعار که - ما نيازمند تغيير هستيم- را بدهد و وارد مبارزه انتخاباتی شود.»


وی ابراز اميدواری کرد که رييس جمهوری جديد آمريکا سياست های تازه را در پيش بگيرد.


XS
SM
MD
LG