لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

آمریکا تجهیزات ضد موشک به امارات می‌فروشد


تصویر آزمایش موشک‌های سامانه تاد در هاوایی در ژوئن ۲۰۰۸ (عکس از: AFP)
تصویر آزمایش موشک‌های سامانه تاد در هاوایی در ژوئن ۲۰۰۸ (عکس از: AFP)

به گزارش یک روزنامه چاپ ابوظبی، امارات متحده عربی در قالب قرارداد نظامی جدیدی به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، سیستم‌های مدرن موشکی از آمریکا دریافت می‌کند.


روزنامه نشنال، چاپ ابوظبی، روز شنبه (۲۰ دسامبر) گزارش کرد که امارات در چارچوب این معامله، فناوری جدید موشکی از آمریکا دریافت می‌کند و نیروهای نظامی امارات نیز برای راه‌اندازی و کار با این سیستم‌ها تحت آموزش آمریکا قرار خواهند کرد.


خبر قطعی شدن قرارداد میان آمریکا و امارات متحده عربی در روزهای اخیر منتشر شده بود.


وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در ماه سپتامبر پیشنهاد کرده بود در قالب معامله‌ای به ارزش ۹ میلیارد دلار، سیستم بسیار مدرن ضدموشکی، شامل دفاع هوایی چندلایه و هلیکوپترهای پیشرفته، به امارات متحده عربی فروخته شود.


مبلغ هفت میلیارد دلار از این قرارداد پیشنهادی، به استقرار ترمینال ارتفاع بلند دفاع منطقه‌ای، موسوم به «تاد» اختصاص دارد.


این سامانه هفت میلیاد دلاری شامل تجهیزات رهگیری موشک‌ها و پرتاب کننده‌ها، و همچنین سیستم‌های ارتباطاتی و کنترل پرتاب، رادار و آموزش است.


تاد نخستین سامانه دفاع در برابر حملات موشک‌های بالستیک دوربرد و میان‌برد، و خارج از کره زمین است.


همچنین یکی دیگر از اقلام بسته پیشنهادی پنتاگون به امارات، انواع پیشرفته‌ای از موشک‌های پاتریوت است.


درخواست برخوردار شدن از سپر دفاع موشکی را کشور امارات پیش‌تر ارائه کرده بود اما چندی پیش کنگره ایالات متحده از این درخواست حمایت کرد.


امارات اولین کشور عربی است که به سامانه دفاع موشکی مجهز می‌شود. در خاورمیانه نیز تنها اسرائیل از این سامانه برخوردار است.


امارات در سال‌های اخیر، در روندی فزاینده و سیستماتیک، ارتش خود را به انواع جنگ‌افزارهای مدرن تجهیز کرده و خریدهای تسلیحاتی را، به ویژه از آمریکا، افزایش داده است.


روزنامه نشنال نوشته است که توافق امارات و پنتاگون بخشی از تلاش امارات برای ایجاد سپردفاعی چندلایه برای تأمین امنیت خود در برابر تهدیدهای محسوس منطقه‌ای است.


امارات متحده عربی و برخی دیگر از امیرنشین‌های خلیج فارس بارها از برنامه‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و خواهان راه حلی مسالمت‌جویانه میان آمریکا و ایران به منظور بستن پرونده اتمی ایران شده‌اند.



به سوی هسته‌ای شدن


هفته گذشته وزارت خارجه امارات از «پایان مذاکرات با آمریکا در مورد تفاهم همکاری در زمینه فناوری هسته‌ای» خبرداد.


در صورت نهایی شدن این مذاکرات، نخستین همکاری اتمی آمریکا با یک کشور عربی در خاورمیانه رقم خواهد خورد.


مقام‌های وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته تایید کردند که، علی‌رغم نگرانی‌های کنگره نسبت به گسترش سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه، تفاهم موسوم به «۱۲۳» در حال تکمیل شدن است.


بر پایه این توافق، که شبیه معاهده هسته‌ای سال ۲۰۰۵ میان آمریکا و هند است، آمریکا می‌تواند سوخت، تجهیزات و فناوری هسته‌ای در اختیار امارات قرار دهد.


XS
SM
MD
LG