لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

نیتجه تحقیقاتی در آمریکا: ایران دوازدهمین کشور قدرت‌مند جهان


وب‌سایت یو.اس‌نیوز، نتیجه‌ تحقیقاتی را منتشر کرده از یک موسسه مشاوره‌ای به نام بی‌ای‌وی و یک کالج وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا، که بر اساس آن ایران «دوازدهمین» کشور «قدرتمند» جهان برآورد شده است؛ پایین‌تر از اسرائیل یا عربستان، برتر از هند، استرالیا یا ایتالیا.

در این تحقیقات ۶۰ کشور و ۱۶ هزار شهروند از سراسر جهان شرکت داده شده‌اند. مواردی مانند تابعیت، تاریخ، تاثیرات فرهنگی یا قدرت و کیفیت زندگی در این تحقیقات در نظر گرفته شده و بر اساس آن دو رده‌بندی گوناگون شکل گرفته است؛ جدولی از «تاثیرگذارترین» یا به عبارتی «قدرت‌مندترین» کشورها و جدولی از «بهترین‌» (محبوب‌ترین) کشورها.

با وجود آنکه ایران در فهرست قدرتمندها میان کانادا و استرالیا در رتبه ۱۲ قرار دارد، و از بسیاری کشورهای اروپایی یا برخی کشورهای بزرگ آسیایی قدرت‌مندتر برآورد می‌شود، اما در مجموع در فهرست «بهترین‌ها» در جایگاه ۵۸ قرار دارد. در این جایگاه تنها اوکراین و الجزایر پاین‌تر از ایران برآورد شده‌اند.

مواردی مانند تاریخ کهن ایران یا تاثیرات فرهنگی آن بر جهان، نقش راهبردیش در خاورمیانه از یک سو و حکومت غیرانتخابی، چالش‌های اقتصادی و فساد و اعتیاد از سوی دیگر بر رده‌بندی این کشور موثر بوده‌اند.

از منظر این تحقیق، «قدرتمند‌ترین ۱۰ کشور جهان» عبارتند از آمریکا، روسیه، چین، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ژاپن، اسرائیل، عربستان سعودی و کره جنوبی.

در میان «بهترین‌ها»، یعنی کشورهای محبوب در جهان، نیز آلمان با ۳.۵ تریلیون تولید ناخالص داخلی در جایگاه اول است و پس از آن کشور کانادا (۱.۸ تریلیون)، بریتانیا (۲.۷)، آمریکا (۱۶.۸)، سوئد (۵۸۰ میلیارد) و استرالیا (۱.۶ تریلیون) قرار دارند.

یو.اس‌نیوز فهرست‌های دیگری را نیز منتشر کرده است. از جمله فهرستی از بهترین کشورها برای زنان؛ در این فهرست دانمارک، سوئد، کانادا و هلند در صدر قرار دارند.

XS
SM
MD
LG