لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

برتری تیم ملی فوتبال ایران مقابل ازبکستان


کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران
کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران

تیم‌‌ ملی فوتبال ایران که مهیای حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ می‌شود، در دیداری تدارکاتی با ترکیبی جوان به مصاف ازبکستان رفت و به برتری رسید.

این بازی در ورزشگاه بنیادکار تاشکند برگزار شد و ایران با گل دقیقه ۹۳ مهدی ترابی از سد میزبان خود گذشت. ترابی که ۲۰ ساله است، نخستین بازی ملی‌اش را انجام می‌داد.

ایران که رتبه نخست تیم‌های آسیایی را در رده‌بندی فیفا در اختیار دارد، طی یک سال گذشته فقط سه شکست مقابل تیم‌های ملی آرژانتین، بوسنی و هرزگوین و سوئد متحمل شده است.

روز پنجشنبه دو تیم قدرتمند دیگر فوتبال آسیا نیز رقبای خود را با برتری کامل پشت سر گذاشتند. ژاپن توانست با چهار گل از سد عراق بگذرد و کره جنوبی نیز ۳-۰ بر امارات چیره شد.

ایران در هفتمین دقیقه می‌توانست روی پاس طارمی و با ضربه قوچان‌نژاد پیش بیافتد اما مهاجم تیم ملی در آستانه گلزنی متوقف شد.

کنعانی‌ زادگان مدافع میانی ۲۱ ساله باشگاه ملوان هم نخستین بازی ملی‌اش را در پست حساس مدافع مرکزی برگزار می‌کرد و جزو پنج نفری بود که تعویض نشد. او با شوتی سنگین و زیبا از فاصله بیش از چهل متری دروازه ازبکستان را تهدید کرد و سنگربان این تیم را به زحمت انداخت.

دقایقی بعد سردار رشیداف در باز کردن دروازه ایران ناکام ماند و حقیقی توانست مصاف تک به تک را مهار کند.

در نیمه اول سعید عزت‌اللهی ۱۸ ساله در کنار کنعانی‌زادگان و مهدی طارمی ۲۲ ساله برای نخستین بار در ترکیب تیم ملی به میدان رفتند. در نیمه دوم نیز میلاد محمدی ۲۱ ساله و مهدی ترابی توانستند نخستین بازی ملی خود را جشن بگیرند.

این در حالی است که بازیکنانی مثل سردار آزمون ۲۰ ساله و مهدی شریفی ۲۲ ساله نیز از جمله جوانان تیم نو نوار شده کارلوس کی‌روش محسوب می‌شوند.

ترابی در لحظات پایانی بازی با فرار از سمت چپ و ضمن جا گذاشتن بازیکنان پیش رو، قفل دروازه حریف را شکست تا این مسابقه با برتری یک بر صفر به سود تیم ملی ایران به پایان برسد.

ایران در این بازی با ترکیب علیرضا حقیقی، پژمان منتظری، محمدحسین کنعانی زادگان، سعید عزت‌اللهی (۶۶- میلاد محمدی)، وحید امیری (۴۶- مهدی ترابی)، احسان حاج صفی، مسعود شجاعی (۴۶- خسرو حیدری)، آندرانیک تیموریان (۴۶- امید ابراهیمی)، رضا قوچان‌نژاد (۴۶- مهدی شریفی)، وریا غفوری و مهدی طارمی (۴۶- سردار آزمون) به میدان رفت.

کارلوس کی‌روش در نشست خبری پس از بازی گفت: نتیجه منصفانه می‌توانست مساوی باشد چون هر دو تیم موقعیت‌هایی را ایجاد کردند اما شش بازیکن ایران برای نخستین بار پیراهن تیم ملی را بر تن می‌کردند و به همین خاطر من رضایت دارم.
سرمربی تیم ملی ایران در پاسخ به این سوال که چرا بازی‌های اخیر این دو تیم با حداقل گل به پایان می‌رسد گفت: پیروزی حتی با نیم گل هم مرا خرسند می‌کند. البته با حملاتی که دو تیم انجام دادند، رقم خوردن نتیجه ۳-۲ هم امکان پذیر بود.

کارلوس کی‌روش پیروزی تیمش را به افشین پیروانی مدیر جدید تیم ملی تقدیم کرد و گفت ایران با زحمات او توانست به پیروزی برسد.

تیم ملی ایران سه‌شنبه آینده در اولین دیدارش از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ به مصاف ترکمنستان خواهد رفت. ترکمنستان در نخستین بازی با یک گل مغلوب گوام شد. از همین گروه، عمان توانست با نتیجه ۲-۱ بر هند غلبه کند.

XS
SM
MD
LG