لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

شرکت منابع آب ایران: بارش در آغاز سال آبی ۷۵ درصد کاهش داشته‌است


شرکت مدیریت منابع آب ایران می‌گوید ارتفاع بارش‌ها در کشور، از آغاز سال آبی ۹۵-۹۶، که از اول مهر‌ماه آغاز می‌شود، تا کنون، ۷۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بارش باران در بازه زمانی مشترک طی سال آبی ۹۴-۹۵ و سال آبی جاری، ۶۸ میلیمتر، یعنی ۷۵ درصد کاهش داشته‌است. به گفته شرکت منابع آب، اگر این وضعیت با میانگین دوره مشابه در درازمدت مقایسه شود باز هم کاهشی ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وزارت نیرو که شرکت مدیریت منابع آب، بخشی از آن است، می‌گوید از آغاز مهر ماه امسال، بیشترین بارش در شـِـش «حوضه آبریز» اصلی کشور، در حوضه دریای خزر انجام شده‌است. این رقم در مقایسه با سال پیش ۴۰ درصد کاهش داشته‌است. در مقایسه با میانگینی که طی ۴۸ سال گذشته جمع‌آوری شده، این رقم با چهار درصد کاهش، همچنان کم‌تر از هر زمان دیگری‌ست.

اما وضعیت در خشک‌ترین حوضه از این شِـش آبریز اصلی، یعنی در «حوضه مرزی شرق»، به مراتب بدتر بود و طی تقریبا ۷۰ روز گذشته صفر میلیمتر، یعنی صد در صد کاهش را نشان می‌دهد.

در مهر ماه گذشته خبرگزاری ایرنا در گزارشی گفته بود بیشترین افت جریان‌های سطحی آب، هم‌چون سال‌های گذشته به حوضه مرزی شرق مربوط می‌شود که در مقایسه با میانگین بلندمدت ۷۹ درصد کاهش داشته‌است.

در مناطق و شهرهای اهواز در استان خوزستان،‌ ابرکوه در یزد، چناران در استان خراسان رضوی و خونیک علیا در استان خراسان جنوبی، هیچ بارشی ثبت نشده‌است.

حوضه‌های آبریز بخشی از مناطق خشکی هستند که بارش‌ها در آن‌ها به پست‌ترین مکان انتقال پیدا می‌کند. ایران مجموعا ۶ حوضه آبریز دارد: دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، فلات مرکزی، دریاچه ارومیه، قره‌قوم و حوضه آبریز مرزی شرق. این حوضه‌ها که هر کدام در برگیرنده مناطقی کوچک‌تر هستند، نزدیک به ۱۲۵ میلیون هکتار از زمین‌های ایران را در بر می‌گیرد. باقی‌مانده ۴۰ میلیون هکتار از مناطق بیابانی، باتلاقی و یا شهری تشکیل شده‌است.

وزارت نیرو، سیاست اولیه خود در مورد تامین آب، را بر مبنای تامین آب آشامیدنی شهروندان تعریف می‌کند.

از خشکسالی، مصرف و کاهش منابع زیرزمینی، مدیریت منابع آبی یا مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، از جمله مشکلاتی نام برده می‌شود که به ایجاد تهدیدهایی جدی در تامین آب شهروندان انجامیده‌است.

مقام‌های ایرانی، طی سال‌های گذشته بارها خواستار «بهینه‌سازی» مصرف شده‌اند.

XS
SM
MD
LG