لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۹

بیش از ۶۵ درصد فارغ‌التحصیلان زن بی‌کار هستند


خبرگزاری مهر نوشته ۵۱.۰۲ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایران «غیرفعال» بوده، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن در کشور ۶۵.۵ درصد است و بالاترین درصد بیکاری نیز به دانش‌آموختگان رشته محیط زیست با ۴۹.۰۱ درصد تعلق دارد.

این گزارش که روز جمعه (۱۱ دی‌ماه) منتشر شده آمار خود را از میان ۵.۸ میلیون نفر فارغ التحصیل دانشگاهی کشور استخراج کرده است.

از این تعداد دانش‌آموخته، ۵۱.۰۲ درصد «غیرفعال» بوده و «هیچ نقشی» در بازار کار کشور ندارند، ۴.۵ میلیون نفر معادل ۳۹.۹ درصد شاغل و ۱.۰۳ میلیون نفر معادل ۹.۱ درصد نیز بیکارند.

بر اساس تازه‌ترین آمارهای وزارت کار، رشته محیط زیست با ۴۹.۱ درصد بالاترین درصد بیکاری را در کنار رشته علوم کامپیوتر با ۳۹.۹ درصد و رشته صنعت و فرآوری با ۳۲ درصد به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این سه رشته، در رشته‌هایی چون علوم رفتاری و اجتماعی با نرخ بیکاری ۱۹.۷ درصد، بازرگانی و امور اداری با ۱۹.۵ درصد، حقوق ۲۱.۸ درصد، علوم زیستی ۲۲ درصد، علوم طبیعی ۲۲.۴ درصد، معماری و ساختمان ۲۵.۹ درصد، کشاورزی و جنگلداری و شیلات با ۲۲ درصد نیز میزان بیکاری بالایی وجود دارد.

کمترین نرخ بیکاری نیز در رشته بهداشت با ۷.۹ درصد گزارش شده است.

علاوه بر بهداشت، دانش‌آموختگان رشته‌هایی چون تربیت معلم با ۸ درصد، روزنامه‌نگاری ۸.۸ درصد، خدمات امنیتی ۸.۴ درصد و خدمات حمل و نقل با ۱۰.۸ درصد دارای شانس بیشتری برای یافتن شغل معرفی شده‌اند.

از مجموع دانش‌آموختگان کشور، ۵۳.۴ درصد مرد و ۴۶.۶ درصد زن هستند.

در میان مردان، ۶۱.۶ درصد فعال (۸۷ درصد شاغل و ۱۳ درصد بیکار) و ۳۸.۴ درصد نیز غیرفعال هستند.

از میان زنان نیز ۳۴.۵ درصد فعال (۷۰.۱ درصد شاغل و ۲۹.۹ درصد بیکار) و ۶۵.۵ درصد از نظر اقتصادی کاملا غیرفعال هستند.

این گزارش همچنین بخت دستیابی به شغل میان زنان و مردان را نابرابر دانسته و افزوده «شکاف عمیقی بین زمینه‌های موجود اشتغال برای زنان و مردان وجود دارد و در بسیاری از موارد، نرخ بیکاری زنان چند برابر نرخ بیکاری عمومی کشور و نرخ بیکاری مردان است.»

خبرگزاری مهر نرخ عمومی بیکاری زنان و مردان فارغ‌التحصیل را ۱۸.۵ درصد، نرخ بیکاری مردان فارغ‌التحصیل را ۱۳ درصد و نرخ زنان درس خوانده را ۶۵.۵ درصد گزارش کرده است.

بر اساس این گزارش، شمار زنان درس خوانده در جست‌وجوی شغل در حال حاضر از تعداد مردان درس خوانده در جست‌وجوی شغل بیشتر است.

گزارشگر این خبرگزاری در عین حال از اینکه از مجموع ۵ میلیون و ۳۰۵ هزار زن فارغ‌التحصیل دانشگاهی، تنها یک میلیون و ۲۸۲ هزار نفر شاغل و ۵۴۶ هزار نفر در جستجوی شغل هستند، ابراز تعجب کرده است.

این گزارش افزوده این آمار نشان می‌دهد سه میلیون و ۴۷۶ هزار زن در ایران به دانشگاه رفته و درس خوانده‌اند تا «خانه‌نشین شوند و هیچ فعالیتی در جریان اقتصادی کشور نداشته باشند.»

شهیندخت مولاوردی ، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده نیز به تازگی اعلام کرده بود بیش از ۴۰ درصد زنان دارای تحصیلات دانشگاهی بیکار هستند و کشور در زمینه تبدیل دانش‌آموختگان زن به «نیروی انسانی ناموفق بوده است».

خبرگزاری مهر در بخش دیگری از گزارش خود نوشته از مجموع شش میلیون و ۸۶ هزار مرد فارغ التحصیل دانشگاهی هم سه میلیون و ۲۶۲ هزار نفر شاغل و تنها ۴۸۷ هزار نفر در جستجوی شغل هستند.

به عبارت دیگر دو میلیون و ۳۳۶ هزار نفر مرد دانش‌آموخته «خانه‌نشین شده و کاملا غیرفعال هستند.»

در این گزارش به علت یا علل احتمالی خانه‌نشینی زنان و مردان فارغ‌التحصیل اشاره‌ای نشده است.

خبرگزاری مهر بر اساس این آمار نتیجه‌گیری کرده که «نیمی از کل آموزش‌های دانشگاهی کشور تاکنون بی‌هدف و بی‌نتیجه بوده، از هر دو دانشجو، یکی خانه‌نشین و غیرفعال خواهد شد و هیچ آینده‌ای برای خود متصور نیست.»

XS
SM
MD
LG