لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

وزارت خارجه ایران اتهام «ارسال چهار کشتی حامل سلاح» به یمن را رد کرد


بهرام قاسمی
بهرام قاسمی

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اتهام‌های اخیر در مورد توقیف «چهار کشتی حامل سلاح» از ایران به یمن را رد کرده‌است.

آقای قاسمی، نهم آبان‌ماه، گفته است «این ادعاها کذب است» و در حالی مطرح می‌شود که «انتقادهای فراوان و اعتراض وجدان‌های بیدار جامعه بشری و سازمان‌های مردم‌نهاد… علیه عربستان سعودی همچنان ادامه دارد».

ششم آبان‌ماه، دریابان کوین دونگان، رئیس فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، در جمع شماری از خبرنگاران گفته بود «کشتی‌های آمریکایی و متحدان ما... چهار کشتی حامل سلاح از سوی ایران به یمن را توقیف کرده‌اند. ما خبر داشتیم که این کشتی‌ها از جانب ایران آمده‌اند و مقصد آنها را هم می‌دانستیم».

آقای قاسمی از سوی دیگر اتهام‌هایی را متوجه عربستان سعودی کرده و می‌گوید «در روزهای اخیر مردم جهان شاهد افزایش و شدت گرفتن حملات وحشیانه هوایی دولت سعودی به مردم یمن هستند که با پشتیبانی برخی قدرت‌ها، به جنایات هولناک خود ادامه می‌دهند و تاسف‌بارتر آن که پاداش کشتار و آدم سوزی را با حمایت از عضویت خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دریافت می‌دارند».

طی هفته‌های گذشته انتقادهای مختلفی از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، در ارتباط با حملات به مراکز تجمع غیرنظامیان، مدارس یا مراکز درمانی منتشر شده‌است.

در میانه مهر ماه حمله هوایی به یک مراسم سوگواری در صنعا بیش از ۱۴۰ کشته برجای گذاشت؛ ایالات متحده پس از آن حمله گفت «حمایت شدیدا کاهش یافته» از ائتلاف به رهبری عربستان بار دیگر «تحت بازبینی فوری» قرار می‌گیرد.

روز گذشته نیز گزارش‌هایی از حمله هوایی به یک زندان در حدیده، منطقه‌ای تحت کنترل حوثی‌ها، منتشر شد که دست‌کم ۶۰ کشته برجای گذاشته‌است.

مقام‌های ایرانی حمایت خود از شورشیان حوثی در یمن را پنهان نمی‌کنند. عربستان سعودی و ائتلافی که رهبری می‌کند نیز می‌گویند هدف آن‌ها بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی‌ست، که در پی پیشروی شورشی‌ها به عدن و سپس ریاض رفت.

XS
SM
MD
LG