لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

ظریف: دولت آمریکا مسئول اجرای توافقنامه اتمی است


وزیر خارجه ایران که در روز دوشنبه ۷ اردیبهشت به نیویورک سفر کرده، می‌گوید از نظر تهران، بدون در نظر گرفتن اختلافات داخلی آمریکا، دولت آن کشور مسئول اجرای توافقنامه نهایی‌ست.

بنا به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، وزیران خارجه آمریکا و ایران در نیویورک دیداری خواهند داشت.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده گفته این ملاقات در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده بین‌المللی «ان‌پی‌تی» صورت می‌گیرد. کنفرانسی که محمد جواد ظریف برای شرکت در آن به آمریکا سفر کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز از قول مقام آمریکایی خیر دیدار پیش‌روی کری و ظریف را مطرح کرده است.

خبرگزاری ایرنا از قول آقای ظریف احتمال گفت‌وگو با نمایندگان کشورهای ۵+۱ را نیز مطرح کرده است.

در صورتی که وزیران خارجه ایران و آمریکا گفت‌وگو کنند، نخستین از ۱۳ فروردین ماه، یعنی زمانی‌ست که ایران و گروه ۵+۱ در لوزان سوئیس به چهارچوبی در مورد توافق جامع دست پیدا کردند.

«دولت آمریکا مسئول اجرای توافقنامه است»

خبرگزاری رسمی ایران از قول وزیر خارجه این کشور نقل کرده است که از نظر تهران «دولت آمریکا مسئول اجرای توافقنامه هسته‌ای خواهدبود و اختلافات داخلی این کشور آن را از اجرای تعهدات بین‌المللی خود معاف نخواهد کرد.»

اشاره آقای ظریف به اختلافات میان باراک اوباما و دولت او از یک سو و منتقدان و مخالفان توافق در آن کشور از سوی دیگر است.

رئیس‌جمهوری آمریکا خود پیشتر در واکنش به تهدیدها در مورد لغو توافق نهایی، گفته بود تهدید یکی از نامزدهای احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا درباره لغو توافق هسته‌ای با ایران «ابلهانه» است.

وزیر خارجه ایران در نیویورک بار دیگر به موضوع تحریم‌ها و نحوه رفع آنها نیز اشاره کرده است؛ «طبق چارچوبی که درگفت‌وگوهای لوزان به آن دست پیدا کردیم همزمان با اجرای توافقنامه، تحریم‌ها برداشته خواهند شد و قطعنامه‌های شورای امنیت هم ازطریق قطعنامه تازه‌ای لغو خواهند شد».

موضوع نحوه برداشته شدن تحریم‌ها، در صورت رسیدن به توافق نهایی، از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف طرف‌ها به شمار می‌رود که بنا بر گزارش‌ها بخش مهمی از مذاکرات را به خود اختصاص داده است.

آقای ظریف گفته است آنچه در گفت‌وگوهای لوزان برسر آن توافق شده باید در مرحله نهایی به صورت سند لازم‌الاجرایی دربیاید، تا مرحله اجرایی آنها پس از امضای این سند شروع شود.

مقام‌های ایرانی پیشتر اعلام کرده بودند مذاکرات برای نگارش متن توافق نهایی میان ایران و قدرت‌های جهانی از دوشنبه در نیویورک ادامه پیدا می‌کند.

مهلتی که برای رسیدن به متن جامعی برای توافق نهایی تعیین شده، ششم تیر ماه است.

XS
SM
MD
LG