لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

ابراز تاسف خلیفه‌گری ارامنه تهران از «تخریب» باشگاه اجتماعی ارامنه


رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران ضمن «ابراز تاسف و ناراحتی» از «تخریب» باشگاه اجتماعی ارامنه، به دلیل «گود برداری غیراصولی» پارکینگ مجتمع علاءالدین، گفت این باشگاه «نیمه‌خرابه» شده و «مجبوریم کل ساختمان را تخریب کنیم.»

سیبوه سرکیسیان روز یکشنبه، ۱۵ شهریور، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا همچنین افزوده است که «بیشتر» ۳۰۰ کلیسای ارامنه در ایران «از بین رفته‌اند» و «برخی» دیگر نیز «در حالت نیمه ‌تخریب هستند».

روز شنبه ۷ شهریورخبرگزاری‌های ایران به نقل از وب‌سایت «سفرنویس» خبر داده بودند، که باشگاه اجتماعی ارامنه با ۱۰۰ سال قدمت «به علت ساختمان‌سازی و گودبرداری غیراصولی» پارکینگ طبقاتی مجتمع جدید علاءالدین فروریخته است.

براساس این گزارش در این حادثه «چند تابلو نقاشی نفیس» و «برخی از آثار و اسناد تاریخی» این باشگاه نیز در خاک مدفون شدند.

درهمین حال رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران گفته است: «مجبوریم کل ساختمان را تخریب کنیم تا آن را از اساس استحکام ‌بخشی کنیم، چون... نمی‌‌‌توان اطمینان خاطر در ذهن مردم ایجاد کرد تا... دوباره در این مکان جمع شوند.»

به گفته آقای سرکیسیان، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، اعلام کرده که «باید ساخت این پارکینگ متوقف و برای رفع مشکل این ساختمان هم اقدام شود».

او همچنین گفت که شورای خلیفه‌‌گری ارامنه «در صورت نیاز» از رهبر جمهوری اسلامی نیز درخواست کمک خواهد کرد.

رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران، روز شنبه ۷ شهریور با ارسال نامه‌ای به شهردار منطقه ۱۱ تهران خواستار توقف «سریع» ساخت و ساز در «حریم» اثر تاریخی باشگاه ارامنه شده بود.

آقای سرکیسیان در سخنان روز یک شنبه خود با اشاره به ثبت نشدن باشگاه اجتماعی ارامنه در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی گفت که «کسی تا به حال به آن فکر نکرده بود، ‌ یعنی هم ما و هم مسئولان میراث فرهنگی».

تخریب باشگاه اجتماعی ارامنه به دلیل گودبرداری پارکینگ طبقاتی مجتمع جدید علاءالدین درحالی است که اقدام ماموران شهرداری برای تخریب تعدادی از طبقات این پاساژ درسال گذشته نیز خبرساز شده بود.

«بیشتر» کلیساهای ارامنه «از بین رفته‌اند»

رئیس شورای خلیفه ‌گری ارامنه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود ۳۰۰ کلیسای ارامنه در ایران خبر داد که «بیشتر آن‌ها از بین رفته ‌اند، برخی دیگر هم در حالت نیمه ‌تخریب هستند و دولت تلاش می‌ کند آن‌ها را بازسازی کند.»

او همچنین با اشاره به وجود «سنگ‌‌های ارزشمند» در قبرستان‌های ارامنه از دولت خواست که «نظارت و رسیدگی محلی را برای حفظ و نگهداری چنین بنا‌ها و یادبودهایی در نظر بگیرد.»

براساس گزارش‌ها، بیش از ۳۰۰ کلیسای متعلق به ارامنه در ایران وجود دارد که اکثر آن‌ها قدمت تاریخی دارند.

در سال ۱۳۸۷ سه کلیسای ایران شامل قره کلیسا یا سنت تادئوس، سنت استپانوس و زورزور در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیدند.

XS
SM
MD
LG