لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۶

گزارش‌ها از «ضرب و شتم» و «شکنجه» بهائیان بازداشتی در گلستان


گروهی از شهروندان بهایی بازداشت‌شده در استان گلستان
گروهی از شهروندان بهایی بازداشت‌شده در استان گلستان

وب سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید ۲۴ شهروند بهایی که در سال ۹۱ در استان گلستان دستگیر شده بودند، در مدت بازداشت «مورد ضرب و شتم» قرار گرفته‌، «متهم به روابط نامشروع شده‌» و با روش‌های دیگری از جمله سرد نگهداشتن سلول «شکنجه» شده‌اند.

به گفته این وب سایت، ۱۲ نفر از این بهائیان که مهرماه ۹۱ بازداشت شده بودند، نهم آذر ماه‌‌ همان سال در نامه‌ای به رییس دادگستری استان گلستان خواستار رسیدگی به این موضوع شده بودند اما «تاکنون هیچ پاسخی نگرفته‌اند».

براساس محتویات این نامه، یکی از بازجویان «یک دست بند بسیار تنگ» به مچِ دست بهنام حسینی، یکی از بهائیان دستگیر شده، بسته و «حلقه دیگرش را به میله‌ای بالای سرش متصل» کرده و او را «روی سطحی شیبدار به گونه‌ای قرار دادند که فقط نوک پای» او به زمین برسد.

به گفته نویسندگان این نامه، بازجویان آقای حسینی را «مورد ضرب و شتم» قرار دادند، «لگد به ساق پا و زانوی وی می‌زدند. لای انگشتانش خودکار گذاشته بودند،‌ گاه پس گردنش و‌گاه در دهان ایشان می‌زدند و.. در ادامه وی را چندین ساعت زیر باران در شبی سرد نگه داشتند».

براساس این گزارش، بازجویان همچنین هنا عقیقیان، یکی از زنان بهایی دستگیر شده، را مجبور کرده‌اند که «به زیر میز» برود و «با لگد به پهلو و سایر بخش‌های بدن» او می‌زدند تا به سئوالات آنان پاسخ دهد و چون او به پرسش‌ها «آنگونه که میل بازجوی پرونده بود جواب نداد، بازجو برگه بازجویی را پاره و مچاله کرد و به زور در دهان» او قرار داد.

وب سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر همچنین به نقل «یک منبع آگاه» اعلام کرد که ۱۲ بهایی دیگر که در بهمن و اسفند ماه ۹۱ بازداشت شدند با «شکنجه‌های» دیگری مواجه بوده‌اند.

به گفته این «منبع آگاه»، بازجویان سلول انفرادی محل نگهداری این زندانیان را «سرد می‌کرده‌اند که تمام بدنشان از سرما به درد می‌آمده و وقتی اعتراض می‌کردند به آن‌ها گفته می‌شده چون همکاری نکرده‌اند باید الان با سرما کنار بیایند».

وی همچنین گفت که «همه» این زندانیان «متهم به روابط نامشروع شده‌اند» و «بازجویانشان به آن‌ها می‌گفته‌اند از همسر یا دخترانشان برای جذب مرد‌ها استفاده می‌کنند».

به گفته این «منبع آگاه» بازجوی یکی از زندانیان زن هنگام بازجویی «بیش از حد به او نزدیک می‌شده، با پا او را به کنج دیوار فشار می‌داده و پس از نزدیک شدن بیش از اندازه به او تهدیدهای زبانی می‌کرده است».

این شهروندان بهایی پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شدند اما در دادگاه جمعاً به ۱۹۳ سال زندان محکوم شده‌اند.

براساس این گزارش، شهنام جذبانی و شیدا قدوسی هر یک به ۱۱ سال زندان، بهنام حسنی، ‌ پریسا شهیدی، پریوش شجاعی، مژده ظهوری، بیتا موهبتی، بیتا هدایتی، وثاق سنایی، هنا عقیقیان، شهره صمیمی، هنا کوشک‌باغی فرحناز تبیانیان، پونه ثنایی و مونا امری حصاری، هر یک به ۹ سال زندان محکوم شده‌اند.

نوید معلمی، نازی تحقیقی حصاری، کارملیا بیدلیان، میترا نوری، روفیا پاکزادان، شیوا روحانی، سودابه مهدی‌نژاد، مریم دهقان و هوشمند دهقان نیز هر یک به شش سال زندان محکوم شده‌اند.

به گفته جامعه بهاییان اروپا، حدود ۳۰۰ هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند و این در شرایطی است که قوانین جمهوری اسلامی، بهاییت را به عنوان دین به رسمیت نمی‌شناسد و بهاییان در ایران از حق تحصیل در مقاطع بالا و استخدام در دستگاه‌های دولتی محروم هستند.

جامعه بهایی می‌گوید که پس از انقلاب سال ۵۷، بیش از ۲۰۰ بهایی توسط حکومت ایران کشته شده‌، هزاران نفر از بهاییان دستگیر شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

درهمین حال سیمین فهندژ، سخنگوی جامعه جهانی بهایی، در بهمن ماه گفته بود که بیش از ۸۰ بهایی زندانی هستند.

XS
SM
MD
LG