لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

روزنامه‌نگار ایرانی برنده «جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات» شد


سیامک قادری در تصویر پس از آزادی از زندان در تیر ماه، در دیدار با پروین فهیمی مادر سهراب اعرابی (عکس از وب‌سایت کلمه)
سیامک قادری در تصویر پس از آزادی از زندان در تیر ماه، در دیدار با پروین فهیمی مادر سهراب اعرابی (عکس از وب‌سایت کلمه)

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات خود در سال ۲۰۱۴ میلادی را به سیامک قادری، روزنامه‌نگار ایرانی و روزنامه‌نگارانی از میانمار، روسیه و آفریقای جنوبی داد، که -به گفته این سازمان- «در حالی‌که با خشونت و سانسور روبه‌رو هستند، به کار خود ادامه می‌‌دهند».

آنگ زا، سردبیر «ایرراوادی» از میانمار (برمه)، میخائیل زیگار، سردبیر شبکه مستقل تلویزیونی دوژد در روسیه و فریال هفاجی، سردبیر «سیتی پرس» از آفریقای جنوبی، دیگر برندگان این جایزه بین‌المللی هستند.

سیامک قادری روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس ایرانی در زمستان ۱۳۸۹، پس از اخراج از خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، به کار روزنامه‌نگاری خود به طور مستقل ادامه داد. او چندی بعد بازداشت و به اتهام «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب» در وبلاگ خود، به چهار سال زندان و ۶۰ ضربه شلاق محکوم شد.

خبرگزاری آلمان از جوئل سیمون، مدیر اجرایی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، نقل کرده است افرادی که برندگان امسال «جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات» بوده‌اند، زندگی خود را به خطر انداخته‌اند، تا ما را در جریان اخبار قرار دهند.

علاوه بر آقای قادری، دیگر کسانی که برنده جایزه امسال شده‌اند، نیز با تهدید و خطر در کشورهای خود روبه‌رو بوده‌اند.

به گفته کمیته حفاظت از رونامه‌نگاران، آنگ زا از میانمار، در زمان پیش از اصلاحات سیاسی در آن کشور، با عنوان «معاند نظام» شناخته می‌شد و در دولت فعلی نیز تحت فشار قرار دارد.

به گفته این سازمان غیردولتی مدافع روزنامه‌نگاران، طی دو سال گذشته دست‌کم هشت روزنامه‌نگار میانماری با اتهام‌های امنیتی بازداشت شده‌اند.

خانم هفاجی از آفریقای جنوبی از دیگر برندگان جایزه امسال نیز بارها با تهدید روبه‌رو شده است؛ آنچه در پی انتشار مقالات یا کاریکاتوری از جاکوب زوما، رئیس‌جمهوری آن کشور، شدت گرفته است.

سیامک قادری، پیشتر نیز با تمجیدهای بین‌المللی روبه‌رو شده است. از جمله در اردیبهشت ماه گذشته در آستانه روز جهانی «آزادی مطبوعات»، سازمان گزارشگران بدون مرز نام او را در کنار عدنان حسن‌پور، سعید متین‌پور و ژیلا بنی‌یعقوب، به عنوان «صد قهرمان حوزه اطلاعات» معرفی کرده بود.

سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی مدافع آزادی بیان و روزنامه‌نگاران، ایران را در میان بدترین کشورها در حوزه آزادی رسانه‌ها یا روزنامه‌نگاران زندانی معرفی می‌کنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید در حال حاضر ۵۸ روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار در زندان‌های ایران به‌سرمی‌برند، که ۲۵ نفر از آن‌ها در فاصله یک سال گذشته، در دولت حسن روحانی، بازداشت و زندانی شده‌اند.

آقای روحانی در گفت‌وگویی با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان، گفته است فکر نمی کند که کسی در ایران به خاطر فعاليت های روزنامه‌نگاری‌اش بازداشت شده باشد.

خانم امانپور مجری ضیافتی‌ست که در آن قرار است جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران به برندگان امسال تقدیم شود.

XS
SM
MD
LG