لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

شمار قربانیان انفجارهای دوشنبه در عراق از ۷۰ نفر گذشت


بنا به گزارش خبرگزاری رویترز انفجار بمب‌ و حملات مسلحانه در شهرهای عراق در روز دوشنبه ۲۰ خرداد ماه بیش از ۷۰ کشته در پی داشته است.

این انفجارها که بنا بر گزارش‌ها با حملات مسلحانه‌ای نیز همراه بودند در شهر جدیده‌الشط در استان دیاله و «تاج» در ۲۰ کیلومتری شمال عراق رخ داده‌اند.

یکی از این انفجارها انتحاری بوده است و همه آنها با بمب‌گذاری در خودرهایی در محله‌های پر رفت‌وآمد صورت گرفته‌اند.

انفجار سه خودرو در جدیده‌الشط، در یک بازار میوه و تره‌بار رخ داده است.

هنوز گروهی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است، اما مقام‌های رسمی گروه‌های پیکارجوی مرتبط با القاعده را مسئول عمده بمب‌گذاری‌ها طی هفته‌های گذشته معرفی کرده‌اند.

حملات در عراق از شهروندان ایرانی نیز قربانی گرفته است.

جمعه گذشته بر اثر حمله انتحاری يک خودروی بمب‌ گذاری شده به کاروان زائران ايرانی در شمال بغداد، دست‌کم ۱۴ نفر کشته و ۵۵ تن ديگر زخمی شدند.

حملات هفته‌های گذشته تنها به بمب‌گذاری‌ها به روش‌های سابق محدود نبوده و نگرانی‌هایی در مورد «حملات شیمایی» نیز در آن کشور ابراز شده‌ است.

از جمله یازدهم خرداد ماه، وزارت دفاع عراق اعلام کرد یک گروه از القاعده را که در حال تهیه سلاح شیمیایی در دو نقطه در بغداد بود، شناسایی و پنج نفر را نیز دستگیر کرده است.

عراق طی ماه‌های گذشته صحنه انتقام‌گیری‌های خونین مذهبی و فرقه‌ای بوده است و صدها نفر تنها طی ماه گذشته میلادی در این کشور جان خود را بر اثر چنین حملاتی از دست داده‌اند.

سازمان ملل متحد ماه گذشته میلادی را «خونین‌ترین» دوره از سال ۲۰۰۸ میلادی در عراق اعلام کرده است. بیش از هزار نفر در درگیری‌ها و بمب‌گذاری‌های ماه گذشته کشته شدند.
XS
SM
MD
LG