لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

ارتش عراق می‌گوید به فرودگاه موصل نزدیک شده‌است


نیروهای عراقی کودکی را از جبهه نبرد خارج می‌کنند؛ مناطق شرقی موصل ۱۴ آبان ماه
نیروهای عراقی کودکی را از جبهه نبرد خارج می‌کنند؛ مناطق شرقی موصل ۱۴ آبان ماه

مقام‌های ارتش عراق می‌گویند در جریان نبردهای خود علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در جنوب موصل، دست به پیشروی‌های بیشتری زده و به چند کلیومتری فرودگاه این شهر مهم رسیده‌اند.

سپهبد رائد شاکر جودت، از مقام‌های ارشد ارتش عراق در عملیات موصل، ۱۵ آبان ماه گفته‌است نیروهای امنیتی توانسته‌اند کنترل مرکز حمام‌العلیل، در ۱۵ کیلومتری شهر موصل را در دست گیرند. البته در گفته‌های این مقام ارشد ارتش عراق مشخص نیست آیا شبه‌نظامیان به‌طور کامل از این منطقه بیرون رانده ‌شده‌اند یا نه.

سپهبد جودت به شبکه خبری الحره می‌گوید «نیروهای ویژه [ارتش] در چهار کلیومتری فرودگاه موصل هستند».

نیروهای ویژه ارتش عراق از جمله مهم‌ترین بخش از یگان‌های امنیتی درگیر با شبه‌نظامیان داعش در موصل هستند؛ در کنار سربازان ارتش و پلیس ملی عراق، پیش‌مرگه‌های کرد و شماری از شبه‌نظامیان آن کشور. نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده نیز عملیاتی هوایی را هم به‌صورت تهاجمی و هم برای گردآوری اطلاعات، در حمایت از نیروهای عراقی، انجام می‌دهند.

یک سرباز ارتش عراق شمشیری را نشان می‌دهد که احتمال داده می‌شود برای بریدن سر توسط نیروهای داعش استفاده می‌شد
یک سرباز ارتش عراق شمشیری را نشان می‌دهد که احتمال داده می‌شود برای بریدن سر توسط نیروهای داعش استفاده می‌شد

ارتش عراق می‌گوید حمام‌العلیل آخرین شهر «پاکسازی‌شده» پیش از ورود به قلب موصل خواهد بود.

ژنرال نجم الجبوری، فرمانده نبرد موصل، به خبرنگاران گفته است نیروهای آن کشور با دست‌کم ۷۰ شبه‌نظامی داعش در این منطقه درگیر شده‌اند. البته شمار شبه‌نظامیان مانع اصلی در برابر نیروهای عراقی به شمار نمی‌رود؛ بلکه خودروهای بمب‌گذاری‌شده، موانع انفجاری، حملات تک‌تیراندازها و نیز استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی از مهم‌ترین چالش‌ها در عملیات موصل هستند. ژنرال جبوری نیز، بار دیگر به مسئله استفاده داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی اشاره کرده‌است.

موانع دفاعی آماده‌شده از طرف افراد داعش در موصل
موانع دفاعی آماده‌شده از طرف افراد داعش در موصل

با وجود این‌ها گزارش‌ها حاکی‌ست پیشروی در این شهر با سرعتی بیش از انتظارهای اولیه انجام شده‌است. شمار دست‌کم ۳۰ هزار تن از غیرنظامیان آواره طی سه هفته نبرد نیز، کم‌تر از انتظارات اولیه‌ است. البته هنوز نبردهای اصلی داخل شهر موصل آغاز نشده و وضعیت ممکن است در روزهای آینده دستخوش تغییر شود.

موصل از مهم‌ترین شهرها در نقشه سیاسی و اقتصادی عراق، همراه با شهرک‌ها و مناطق حاشیه آن، محل سکونت حدود دو میلیون شهروند عراقی به شمار می‌رود. در عین حال این شهر، همان‌جایی‌ست که ابوبکر بغدادی، خلافت خودخوانده‌اش را تیر ماه سال ۱۳۹۳ در جریان نماز جمعه‌ای در مسجد آن اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG