لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

افزایش تدابیر امنیتی در بغداد در پی ادامه بحران سیاسی


هواداران صدر در منطقه سبز بغداد
هواداران صدر در منطقه سبز بغداد

هزاران نفر از معترضان عراقی وارد منطقه سبز بغداد و گروهی از آنها نیز وارد محوطه پارلمان آن کشور شده‌اند. نیروهای امنیتی سطح تدابیر امنیتی در بغداد را بالا برده و گزارش‌هایی از درگیری میان آنها و معترضان نیز منتشر شده‌است.

معترضان که بسیاری از آنها از هواداران متقدی صدر، روحانی شیعه عراق هستند، خواستار رای مجلس به وزیرانی هستند که وابستگی حزبی خاصی ندارند. صدر پیش از این از نمایندگان هوادار خود در پارلمان عراق خواسته بود تا در هیچ جلسه‌ای مگر جلسه مربوط به تایید کابینه شرکت نکنند و به هیچ تحصنی هم که تایید کابینه را عقب می‌اندازد، نروند. [بیشتر بخوانید]

افشای فسادهای گسترده دولتی در عراق، بحران سیاسی تازه‌ای را در آن کشور پدید آورده است. حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، وعده داده که دست به اصلاحاتی گسترده بزند. با این همه وضعیت کابینه، با ادامه اختلافات بر سر رای دادن به اعضای جدید، نامشخص است. طرحی که عبادی برای رای‌گیری به پارلمان سپرده، کابینه‌ای عمدتا متشکل از تکنوکرات‌ها است.

با این همه گروهی از سیاستمداران ارشد عراقی از جمله خود نخست‌وزیر از معترضان خواسته‌اند تا محوطه پارلمان را ترک کنند.

همزمان خبرگزاری رویترز می‌گوید نیروهای امنیتی اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک هوایی کرده‌اند. نیروهای ویژه و گارد ریاست‌جمهوری نیز در تلاش بودند تا جلوی گذشتن معترضان از پلی در نزدیکی سفارت آمریکا در پایتخت را بگیرند.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید سفارت آمریکا، گزارش‌ها در مورد تخلیه کارکنان خود از محل و نیز پناه دادن به سیاستمداران عراقی را تکذیب کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده وضعیت فعلی تحت کنترل نیروهای امنیتی است.

در زمان یورش معترضان به محوطه پارلمان، نمایندگان ناچار به ترک آن شده‌اند. گزارش‌ها حاکی‌ست برخی از آنها به دلیل نگرانی از روبه‌رو شدن با معترضان خشمگین، به زیرزمین مجلس پناه برده‌اند.

ایالات متحده در مورد تاثیر بحران سیاسی فعلی بر وضعیت نبردها با «حکومت اسلامی» ابراز نگرانی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG