لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

پنتاگون: آماده اعزام مستشار و هلیکوپتر برای عملیات رمادی هستیم


وزیر دفاع آمریکا در وسط تصویر
وزیر دفاع آمریکا در وسط تصویر

​وزیر دفاع ایالات متحده در مورد پیشروی‌های اخیر ارتش عراق در نبردها علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» ابراز خوشبینی کرده و می‌گوید واشینگتن آماده است برای کمک به بازپس‌گیری کامل شهر رمادی مستشار و هلیکوپتر جنگی به محل بفرستد.

طی روزها و هفته‌های گذشته نشانه‌هایی از تمایل بیشتر آمریکا برای ورود و کمک به نبردهای زمینی علیه «حکومت اسلامی» دیده شده است. گفته‌های تازه اشتون کارتر، وزیر دفاع آن کشور نیز در موازات با چنین تمایلاتی ارزیابی می‌شود.

آقای کارتر ۱۸ آذر ماه در جلسه‌ کمیته نیروهای مسلح سنا، گفته است بازپس‌گیری برخی مناطق توسط ارتش عراق طی «زمان طولانی و مشقت‌باری» انجام شده است.

او اما به این موضوع نیز اشاره کرده است که در حال حاضر پیشروهای مهمی صورت گرفته، که از جمله آنها تصرف بخش‌های عمده‌ای از شهر رمادی، مرکز «انبار»، بزرگ‌ترین استان عراق است.

رمادی در اردیبهشت‌ماه گذشته سقوط کرد. عراق ۱۷ آذر ماه اعلام کرد نیروهای امنیتی و نظامی آن کشور بخش بزرگی از شهر را بازپس گرفته‌اند.

این شهر از نظر راهبردی اهمیت فراوانی دارد. در عین‌حالی‌که مرکز گمرکی و کالاییِ «حکومت اسلامی» در منطقه موسوم به «ولایت فرات» در خلافت خودخوانده این گروه در دو سوی مرزهای عراق و سوریه است.

پیش از این یکی از سخنگویان نظامی ایالات متحده گفته بود آزادسازی کامل رمادی می‌تواند به طور چشم‌گیری بر «ادعاهای [حکومت اسلامی] در مورد حفظ موقعیت ارضی و عملکرد این گروه به عنوان یک خلافت» تاثیر بگذارد.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، گفته است در صورتی‌که دولت عراق تمایل داشته باشد، ایالات متحده نیروهای مستشاری و هلیکوپتر به رمادی می‌فرستد تا به عملیات تصرف کامل و پاکسازی آن کمک شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دفاعی آمریکا نقل کرده است که مستشاران می‌توانند به نیروهای عراقی در مورد نحوه عبور از مرکز شهر طی هفته‌های پیش‌رو کمک کنند.

البته کاخ سفید آمریکا می‌گوید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور هنوز اجازه استفاده از هلیکوپترهای نظامی را صادر نکرده است.

آقای اوباما طی دوران ریاست‌جمهوری خود تلاش فراوانی کرده است تا از درگیر شدن در نبردهای زمینی در خاورمیانه دوری کند. دولت فعلی ایالات متحده عمدتا بر آموزش و تجهییز یا ارائه کمک‌های مستشاری به دولت‌های هم‌پیمان خود مانند عراق و افغانستان تاکید داشته‌ است.

حملات مرگبار پاریس که به کشته شدن ۱۳۰ نفر انجامید و نیز کشتار کالیفرنیا توسط زوج جوان مسلمانی که گفته می‌شود تحت تاثیر اقدامات شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بودند، فشارها به دولت اوباما را برای افزایش حضور نظامی، بیشتر کرده ست.

XS
SM
MD
LG