لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

عراق در صدر فهرست پرونده‌های بی‌فرجام قتل روزنامه‌نگاران


روزنامه‌نگاران عراقی در اعتراض به قتل یکی از خبرنگاران آن کشور
روزنامه‌نگاران عراقی در اعتراض به قتل یکی از خبرنگاران آن کشور
کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، «سی‌پی‌جِی»، در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید طی دهه گذشته صد روزنامه‌نگار در عراق جان خود را از دست داده‌اند که در هیچ مورد، این قتل‌ها به محکومیتی نیانجامیده است.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در تازه‌ترین برآورد سالیانه خود از امنیت کارکنان این حرفه در جهان که پیشتر منتشر کرده بود نیز سوریه را خطرناک‌ترین منطقه جهان برای خبرنگاران نامیده بود.

این سازمان فرادولتی که مقر آن در نیویورک است، «افزایش شمار خبرنگاران کشته‌شده در پی شلیک گلوله مستقیم» در سوریه را تهدیدی تازه برای روزنامه‌نگارانی دانسته است که در مناطق جنگی کار می‌کنند.

بنا بر گزارش منتشر شده روز ۲۷ فروردین در وب‌سایت این کمیته، عراق همچنان در جایگاه بالای این فهرست از نظر قتل‌ روزنامه‌نگاران بدون محکومیت قاتل یا قاتلین باقی مانده است. پس از عراق، سومالی و سپس فیلیپین قرار دارند.

فهرست کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، مجموعه‌ای از قتل‌ها را در بر می‌گیرد که به محکومیت قاتل یا قاتلین نیانجامیده است.

عراق از زمانی که این فهرست منتشر می‌شود -به گفته این سازمان با صد در صد پرونده بی‌فرجام قتل‌ صد روزنامه‌نگار- نخستین کشور آن است.

به گفته کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، طی سال‌های گذشته، سال ۲۰۱۲ اولین سالی بود که هیچ روزنامه‌نگاری در عراق به خاطر حرفه خودش کشته نشد. در مقابل یک سال پس از آن، ۱۰ روزنامه‌نگار در آن کشور جان خود را از دست دادند که در این میان ۹ نفر به قتل رسیدند.

در یکی از تازه‌ترین موارد قتل روزنامه‌نگاران در عراق، در آغاز سال تازه خورشیدی، محمد بدیوی الشمری، مدیر دفتر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در آن کشور با شلیک گلوله یک افسر گارد ریاست‌جمهوری کشته شد.

شاهدان عينی گفته‌اند اين افسر گارد رياست جمهوری پس از مشاجره با این روزنامه‌نگار، هنگام عبور خودوريش از پست بازرسی ورودی ساختمان به سوی او شليک کرده است.

البته افسری که به این روزنامه‌نگار شلیک کرد، پس از آن بازداشت شد.

به گزارش کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، در سومالی، کشوری که در جایگاه دوم فهرست قرار دارد طی یک دهه ۲۶ قتل صورت گرفته که چهار مورد آن به سال گذشته میلادی مربوط می‌شود. پس از آن فیلیپین با مجموع ۵۱ پرونده قتل بی‌فرجام قرار دارد که سه مورد آن به سال گذشته باز می‌گردد.

به گفته این کمیته فرادولتی، ۹۶ درصد قربانیان، خبرنگاران محلی هستند. بیشتر آنها به کار تهیه گزارش در مورد «فساد»، «مسائل سیاسی» و «جنگ» مشغول بوده‌اند.

گروه‌های سیاسی و نیز بازوهای نظامی آنها در ۴۰ درصد قتل‌ها مظنون نخست به شمار می‌روند. پس از آن دولت‌ها و مقام‌های رسمی نظامی با ۲۶ درصد مظنونین قرار دارند.

در عین حال کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران می‌گوید از هر سه روزنامه‌نگاری که کشته شده است، یک نفر پیش از قتل، ربوده یا شکنجه شده بود.

در تازه‌ترین فهرست به ترتیب کشورهای؛ عراق، سومالی، فیلیپین، سری‌لانکا، سوریه، افغانستان، مکزیک، کلمبیا، پاکستان، روسیه، برزیل، نیجریه و هند قرار دارند.
XS
SM
MD
LG