لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

آمریکا ۳۵۰ نیروی نظامی دیگر به بغداد می‌فرستد


بخشی از تاسیسات سفارت‌خانه آمریکا در بغداد
بخشی از تاسیسات سفارت‌خانه آمریکا در بغداد

ساعاتی پس از آنکه گروه «خلافت اسلامی»، ویدئویی تازه منتشر کرد که حاکی از بریدن سر دومین خبرنگار آمریکایی‌ست، کاخ سفید واشینگتن اعلام کرد باراک اوباما دستور اعزام ۳۵۰ نیروی نظامی دیگر را برای حفاظت از منافع و کارکنان آن کشور به بغداد، صادر کرده است.

گروه خلافت اسلامی روز سه شنبه، ۱۱ شهریور، ویدئویی روی اینترنت منتشر کرد که حاکی از بریدن سر استیون ساتلاف، روزنامه‌نگار آمریکایی، است. این دومین ویدئو از این دست، پس از ویدئوی جیمز فولی است که «خلافت اسلامی» طی دو هفته منتشر می‌کند.

نیروهای آمریکایی در حمایت از ارتش عراق، پیش‌مرگه‌های کرد و شبه‌نظامیان شیعه، که مشغول انجام حملاتی زمینی علیه «خلافت اسلامی» در عراق هستند، عملیاتی هوایی را طی هفته‌های گذشته انجام داده است.

عملیات مشترک به شکسته شدن محاصره کوه‌های سنجار از سوی «خلافت اسلامی» علیه ایزدی‌ها و دیگر اقلیت‌های آن کشور، و طی روزهای گذشته محاصره آمرلی و سلیمان بیک، علیه ترکمان‌ها انجامیده است.

در بیانیه‌ای از سوی کاخ سفید، ۱۱ شهریور (به وقت محلی)، آمده «رئیس‌جمهوری دستور داده است، وزارت دفاع به درخواست وزارت خارجه، برای حمایت از تاسیسات دیپلماتیک و کارکنان [آمریکایی] ۳۵۰ پرسنل نظامی دیگر به بغداد، عراق، بفرستد».

در این بیانیه همچنین آمده است که باراک اوباما در سفر خود به استونی برای شرکت در نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، «با هم‌پیمانان در ناتو برای انجام کنش‌هایی بیشتر علیه 'داعش' و برای گسترش ائتلافی جهانی که راهکاری جامع را جهت حفاظت از مردم ما و حمایت از متحدانمان در مبارزه علیه 'داعش' در بر گیرد، مشورت می‌کند».

نشست دو روزه ناتو در ولز از پنج‌شنبه آغاز می‌شود.

خبرگزاری فرانسه از قول سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می‌گوید نیروهای جدید، به پرسنل نظامی که پیشتر در ۱۵ و ۳۰ ژوئن به عراق برای ایجاد امنیت دیپلماتیک اعزام شده بودند، اضافه شده، شمار آنها را به حدود ۸۲۰ نفر می‌رساند.

«خشم» دبیر کل سازمان ملل در پی ویدئوی جدید

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، «خشم» خود را از انتشار ویدئوی دوم به دست گروه خلافت اسلامی از «قتل» آقای ساتلاف ابراز کرده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد که در نیوزلند به سر می‌برد، ۱۲ شهریور، به خبرنگاران گفته است «ما همه از انتشار گزارش‌ها در مورد قتل بی‌رحمانه غیرنظامیان به دست 'داعش'، از جمله گزارش‌های دیروز از سر بریدن بی‌رحمانه یک روزنامه‌نگار دیگر در خشم هستیم».

بان گی‌مون افزوده است «من شدیدا جنایت‌های نفرت‌انگیر اینچنین را محکوم کرده و حاضر نیستم بپذیرم، همه جوامع باید به خاطر جنایت‌های قساوت‌بار گروهی، به خاطر چیزی که هستند و اعتقادی که دارند، به خطر بیافتند».

او از رهبران دینی در عراق خواسته است به «مدارا، احترام متقابل و نفی خشونت» روی بیاورند.

در ویدئوی منتشر شده تازه شخصی که نقاب به چهره زده و گزارش‌ها حاکی‌ست، احتمالا همان کسی است که جیمز فولی، خبرنگار اول را دو هفته بیش سر بریده بود، تهدید کرده است دیوید هینز، گروگان بریتانیایی را نیز سر ببرد.

آقای فولی در سال ۲۰۱۲ و آقای ساتلاف در سال ۲۰۱۳، هر دو هنگام انجام فعالیت حرفه‌ای خود در سوریه، ربوده شده بودند.

XS
SM
MD
LG