لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

«حکومت اسلامی» کنترل خود را در مرز عراق و سوریه «مستحکم کرد»


مردم در حال فرار از رمادی هستند
مردم در حال فرار از رمادی هستند

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» توانسته‌اند با «تصرف کامل» یک منطقه​ قابل عبور و مرور مرزی میان عراق و سوریه، در روز یک‌شنبه سوم خرداد ماه، کنترل خود را در این منطقه مستحکم کنند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید کنترل این پاسگاه مرزی عملا کنترل دو جاده اصلی بین سوریه و استان انبار در عراق را نیز برای شبه‌نظامیان افراطی ممکن می‌کند.

تازه‌ترین رخدادها در حالی‌ست که نیروهای «حکومت اسلامی» شهر رمادی را در «انبار»، بزرگ‌ترین استان عراق، به تصرف کامل خود درآورند. هرچند خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه سربازان عراقی با یورشی تازه به مواضع آن گروه، موفق به بازپس‌گیری مناطقی در شرق رمادی شده‌اند.

در ساعات اولیه روز یک‌شنبه، شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» منطقه مرزی الوالد را در عراق به تصرف خود درآوردند.

روز پنج‌شنبه گذشته، طرف دیگر این نقطه مرزی در سوریه، به کنترل این گروه در آمده بود.

بنا بر گزارش‌ها نیروهای عراقی به نقطه مرزی اردن در نزدیکی الوالد، عقب نشسته‌اند.

خبرگزاری فرانسه از قول اداره مرزبانی استان انبار نقل کرده است که «حمایت نظامی از نیروهای امنیتی نشده است و آنها هم آن‌قدری نبودند که قادر به حفظ پاسگاه مرزی باشند».

شبکه خبری روداو نیز از قول یک منبع خبری گزارش داده است که این نقطه مرزی، در نیمه‌شب، از هر دو طرف، یعنی عراق و سوریه، به طور کامل به تصرف نیروهای «حکومت اسلامی» درآمده است.

این منبع خبری در عین حال افزوده است که این سومین نقطه مرزی دو کشور است که طی هفته‌های گذشته به تصرف اسلام‌گرایان درآمده است.

نیروهای دولت بشار اسد در سوریه نیز کنترل خود را به طور کلی بر مناطق مرزی دو کشور، با سقوط پاسگاه «تنف» در استان حمص، از دست داده‌اند.

در حال حاضر شبه‌نظامیان هوادار دولت مرکزی عراق، همراه نیروهای ارتش آن کشور در حال نبرد با نیروهای «حکومت اسلامی» هستند.

ائتلافی به رهبری آمریکا نیز، در عراق و سوریه، شبه‌نظامیان افراطی را زیر حملات هوایی خود دارد که از ماه میلادی اوت، در سال گذشته، آغاز شده و با ده‌ها حمله روزهای گذشته، شمار آنها از ۳ هزار فراتر رفته است.

XS
SM
MD
LG