لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

فرمانده پلیس ایران: ۶۲ درصد تماس‌ها با ما در مورد رفتار ماموران است


اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس ایران، عصر دوشنبه در یک جلسه پرسش و پاسخ با گروهی از خبرنگاران و دانشجویان، اعلام کرد ۶۲ درصد تماس شهروندان با مرکز «۱۹۷» در مورد رفتار ماموران پلیس است.

مرکز ۱۹۷ پلیس ایران برای «نظارت همگانی بر کار نیروی انتظامی» شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آمار ارائه شده فرمانده پلیس ایران در پاسخ به پرسش دانشجویی عنوان شد، که از او خواسته بود در باره «نامناسب بودن» اخلاق ماموان در «طرح امنیت اخلاقی» توضیح دهد.

به گفته این مقام عالی‌‌رتبه پلیس ایران روزانه هزار و ۵۰۰ تماس تلفنی با مرکز ۱۹۷ برقرار می‌شود که از این میان ۶۲ درصد در مورد «رفتار ماموران» است.

اسفند ماه سال گذشته، رئیس مرکز ۱۹۷، در دیداری که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از آن داشت، از کاهش «۲۰ تا ۲۵ درصدی» شکایات مردمی از ماموران پلیس خبر داده بود.

این در حالیست‌که تعداد تماس‌های تلفنی نیز طی چند سال گذشته به بیشتر از نیم کاهش پیدا کرده است. رئیس مرکز نظارت همگانی پلیس دو سال پیش در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر آمار روزانه را ۳۸۰۰ تماس اعلام کرده بود؛ فرمانده پلیس ایران اکنون آن را ۱۵۰۰ تماس عنوان کرده است.

طرح‌های اجتماعی پلیس ایران طی سال‌های گذشته با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده است. این طرح‌ها که از آنها به عنوان «امنیت اجتماعی و اخلاقی» یاد می‌شود، در دوره‌های گوناگونی در ایران اجرا شده‌ و اجرای آنها اعتراضاتی را نیز در پی داشته‌اند.

تازه‌ترین دور آن نیز همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری و از هفته نخست اردیبهشت ماه آغاز شد.

در طرح «امنیت اخلاقی»، برخورد ماموران پلیس با شهروندان به دلایلی از جمله نحوه پوشش آنها، آرایش یا همراه داشتن حیوانات خانگی انجام می‌شود. هرچند به گفته پلیس ایران «این طرح به صورت فرهنگی و اجتماعی اجرا می‌شود»، اما فیلم‌ها و عکس‌هایی در شبکه‌های اجتمای منتشر شده که نشان از برخورد خشونت‌آمیز با شهروندان دارد.

پلیس ایران طی سال‌های گذشته برای اجرای «طرح‌های اخلاقی» در خیابان‌ها حضور گسترده‌ای داشته است
پلیس ایران طی سال‌های گذشته برای اجرای «طرح‌های اخلاقی» در خیابان‌ها حضور گسترده‌ای داشته است
در مورد آمار رضایت‌مندی از این طرح‌ها نیز رقم درستی در دست نیست. وبسایت خبرآنلاین روز ۲۰ فروردین‌ماه نوشت که اسماعیل احمدی‌ مقدم با اعلام این‌که این اقدامات به خاطر «مطالبات مردم» صورت می‌گیرد، اما مطالبه مردم از پلیس در «برخورد با بدحجابی و بدپوششی» را «۳۰ درصد» اعلام کرد.

روز گذشته نیز این مقام پلیس ایران گفت « ۵۰ درصدی [از شهروندان] که حزب‌اللهی هستند این طرح را می‌خواهند.»

به نظر می‌رسد موردی دیگر از اعتراض به نحوه برخورد پلیس، باعث شده است که فرمانده این نهاد امنیتی در گفته‌های عصر دوشنبه خود از شهروندان زن مریوان به دلیل پوشاندن لباس زنانه به یکی از بازداشت‌شدگان مرد و گرداندن او در خیابان‌ها پوزش بخواهد.

البته فرمانده پلیس ایران گفت تن شهروند بازداشت‌شده لباس زنانه نبوده بلکه «یک تنبان روی سر اوباش بسته بودند». اسماعیل احمدی مقدم گفته است ماموران نباید دور سر بازداشت‌شدگان «دستمال بپیچند» یا «آفتابه گردن آنها بیاندازند».

این گفته‌ها نیز به اعتراضاتی باز می‌گردد ک در مورد نحوه برخورد ماموران پلیس ایران با بازداشت‌شدگانی که از آنها به عنوان «اراذل و اوباش» نام برده می‌شود، وجود داشته است.

پلیس ایران در رشته عملیاتی که طی چند سال گذشته آنها را اجرا کرده و عکس‌ها و فیلم‌های آن به شکل رسمی و گسترده‌ای در رسانه‌ها منتشر شدند، با حمله به کسانی که از آنها به عنوان «اراذل و اوباش» یاد می‌شود، برخوردهای گوناگونی کرده است. گرداندن آنها در سطح شهر یا «آفتابه انداختن به گردن آنها» از جمله این برخوردهاست.

پلیس ایران «کاهش جرایم» را دلیل اجرای « طرح امنیت اجتماعی» و برخوردهای خیابانی سال‌های اخیر با افرادی که از آنها به عنوان «اراذل و اوباش» نام می برد، می‌داند. با این همه آمار قوه قضائیه ایران نشان می‌دهد که تعداد پرونده‌های تشکیل شده در این قوه در سال ۱۳۹۱ دست کم ۲۰ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۰ است.

بنا بر آماری که معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ایران، فروردین ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد، مهم‌ترین جرم‌های رایج در ایران «سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمد و غیرعمد، توهین، تهدید، تخریب، نگهداری و مالكیت مواد مخدر و استفاده از مواد مخدر» است.

به گفته این مقام قضایی تنها در سالی که گذشت به ازای هر ۱۹ ایرانی در قوه قضائیه یک پرونده تشکیل شد.
XS
SM
MD
LG