لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۶

«خلافت اسلامی» ویدئویی از «بریدن سر» امدادگر بریتانیایی منتشر کرد


«خلافت اسلامی» در ویدئوی تازه‌ای بریدن سر دیوید هینس، امدادگر بریتانیایی را، که گروگان این گروه افراطی اسلام‌گرا بود، نشان می‌دهد.

این ویدئو با عنوان «پیامی برای متحدان آمریکا» منتشر شده است.

تصاویری که دیده می‌شود شبیه تصاویر منتشر شده در ویدئوهای پیشین این گروه است که در آن بریده شدن سر جیمز فولی و استیو ساتلاف، خبرنگاران آمریکایی، نشان داده میشد.

این ویدئو با تصاویری از نخست‌وزیر بریتانیا آغاز می‌شود که در آنها او در مورد همکاری با دولت عراق و پیش‌مرگه‌های کرد در مبارزه علیه اسلام‌گرایان «خلافت اسلامی» سخن می‌گوید.

مردی با لهجه بریتانیایی خطاب به دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، می‌گوید «این مرد بریتاینایی باید بهای وعده تو را برای مسلح کردن پیش‌مرگه‌ها بدهد، کامرون!».

آقای هینس، مانند دو گروگانی که پیشتر «خلافت اسلامی» ویدئوهایی از بریده شدن سر آنها منتشر کرد، در یونیفورمی نارنجی رنگ، روی زمین زانو زده است، و عضو «خلافت اسلامی» با ماسکی بر چهره و چاقویی در دست کنار او ایستاده است.

سپس «بریده شدن» سر امدادگر بریتانیایی نشان داده می‌شود.

پس از آن گروگان دیگری دیده می‌شود و مردی که ماسک بر چهره دارد، تهدید می‌کند که اگر نخست‌وزیر بریتانیا همچنان به حمایت خود از مبارزه علیه «خلافت اسلامی» ادامه دهد، سر او نیز بریده می‌شود.

نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این قتل، گفته است عدالت در مورد عوامل آن اجرا می‌شود.

در بخشی از این بیانیه گفته شده است: «این قتل دهشتناک و شنیع یک امدادگر بی‌گناه است. این عمل، یک شرارت محض است».

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز با ابراز همبستگی با بریتانیا «قتل وحشیانه» امدادگر بریتانیایی را «شدیدا محکوم» کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نظر می‌رسد عضو «خلافت اسلامی» در این ویدئوی ادعایی، همان کسی باشد که پیشتر در ویدئوهای ساتلاف و فولی دیده شده بود.

این ویدئو نیز بیابانی، شبیه به آنچه در دو ویدئوی پیشین دیده میشد، را نشان می‌دهد.

خانواده آقای هینس ۴۴ ساله پیشتر در روز شنبه از گروگان‌گیران خواسته بودند تا به پیام‌های آنها پاسخ دهند.

آنها در بیانیه‌ای گفته بودند «ما برای شما پیامی فرستاده بودیم که هنوز به آن پاسخی دریافت نکرده‌ایم. ما از آنهایی که دیوید را در اختیار دارند، می‌خواهیم که با ما تماس بگیرند».

سازمان «توسعه و همکاری‌های فنی» که مقر اصلی آن در پاریس است و دیوید هینس برای آن کار می‌کرد، پیشتر گفته بود او از سال ۱۹۹۹ در پروژه‌های انسان‌دوستانه در بالکان، آفریقا و خاورمیانه، برای کمک به آسیب‌دیدگان جنگ‌ها، شرکت کرده است.

امدادگر بریتانیایی در سال ۲۰۱۳ میلادی به گروگان گرفته شده بود.

این سومین ویدئویی‌ست که در آن بریده شدن سر گروگان‌های آمریکایی و بریتانیایی نشان داده می‌شود.

ایالات متحده در حال تشکیل ائتلافی‌ از کشورهای غربی و خاورمیانه است، تا علیه «خلافت اسلامی» دست به اقدام بزند.

آن کشور در عین حال با انجام حملات هوایی در عراق از نبردهای زمینی نیروهای عراقی و پیش‌مرگه‌های کرد علیه اسلام‌گرایان حمایت کرده است.

بریتانیا نیز کمک‌های انسان‌دوستانه برای غیرنظامیان فرستاده، از کردها حمایت تسلیحاتی کرده و قول داده‌ است که به آموزش نیروهای عراقی کمک کند.

XS
SM
MD
LG