لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

«داعش» نزدیک به ۲ هزار نفر را در سوریه طی شش ماه «اعدام کرد»


گروهی از شبه‌نظامیان «دولت اسلامی»
گروهی از شبه‌نظامیان «دولت اسلامی»

بنا بر گزارشی تازه از سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، گروه «دولت اسلامی» طی شش ماه گذشته ۱۸۷۸ نفر را اعدام کرده است که از این میان ۱۲۰ نفر از اعضای خود این گروه بوده‌اند.

این سازمان که مقر آن در لندن است، هفتم دی‌ماه گفت بیشتر کسانی که به دست «دولت اسلامی» (داعش) اعدام شده‌اند، غیر نظامی بوده‌اند.

خبرگزاری رویترز از قول این گروه می‌گوید ۹۳۰ نفر از این غیرنظامیان اعضای قبلیه‌ سنی شعیطات در شرق سوریه بوده‌اند. قبیله‌ای که در نبرد با «داعش» بود.

بنا به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، در مجموع ۱۱۷۵ غیرنظامی به دست «دولت اسلامی» اعدام شده‌اند.

در عین حال از ۱۲۰ اعدامی عضو این گروه اسلام‌گرا، به جز چهار نفر بقیه کسانی بودند که در تلاش برای ترک نبردها و بازگشت به محل سکونت خود بودند.

پیشتر در پایان آذر ماه روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده بود که «دولت اسلامی» ۱۰۰ نفر از اعضای خارجی خود را که قصد داشتند از پست‌های خود در شهر رقه سوریه فرار کنند، اعدام کرده است.

شمار اعلام شده از سوی دیدبان حقوق بشر سوریه به ۱۱۶ عضو اعدامی در دیرالزور، رقه و حسکه (شمال شرق سوریه)، اشاره دارد.

رامی عبدالرحمان، رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، که این آمار را از منابع مختلف جمع‌آوری کرده است، به رویترز گفته است ۵۰۲ نفر از اعدام‌شده‌ها، نظامیان هوادار دولت مرکزی سوریه و ۸۱ نفر نیز از مخالفان بشار اسد بوده‌اند.

گروه دولت اسلامی که بر بخش‌هایی از سوریه و عراق حاکم است هم با نیروهای بشار اسد در نبرد است و هم با مخالفان آن. از سوی دیگر هدف حملات هوایی ائتلافی به رهبری آمریکا و نیز نیروهای دولتی عراق و پیش‌مرگه‌های کرد آن کشور، در عراق است.

جنگ داخلی سوریه بیش از ۲۰۰ هزار قربانی برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG