لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

خلافت اسلامی «بین ۲۰ تا ۳۱ هزار نیرو» در عراق و سوریه دارد


یکی از اعضای ارشد خلافت اسلامی: ابوعمر الشیشانی که اصلیت گرجی دارد.
یکی از اعضای ارشد خلافت اسلامی: ابوعمر الشیشانی که اصلیت گرجی دارد.

تازه‌ترین برآورد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سیا»، نشان می‌دهد که گروه افراطی «خلافت اسلامی» بین ۲۰ هزار تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ جنگجو در عراق و سوریه دارد؛ این شمار بیش از برآوردهای پیشین است.

پیشتر برآورد شده بود که چیزی در حدود ۱۰ هزار نفر برای «خلافت اسلامی» در منطفه می‌جنگد.

ریان تراپانی، سخنگوی سازمان «سیا» در بیانیه‌ای که در این مورد ۲۰ شهریور منتشر شده، می‌گوید «با بررسی تمام گزارش‌های اطلاعاتی تهیه شده بین ماه مه و اوت»، آن سازمان، این شمار جدید را تخمین می‌زند.

به گفته سخنگوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا افزایش این شمار به دنبال «موفقیت‌ها در نبردها از ماه ژوئن، اعلام خلافت، فعالیت‌های بیشتر جنگی و مسائل امنیتی دیگر» رخ داده است.

برآورد تازه سازمان «سیا» یک روز پس از سخنرانی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، که در آن راهکار دولت خود را برای مبارزه با «خلافت اسلامی» اعلام کرد، منتشر می‌شود.

اوباما در سخنرانی عصر چهارشنبه خود گفته بود برای اقدام علیه «داعش» (خلافت اسلامی) همان‌طور که در عراق، در سوریه نیز تردید نخواهد کرد.

به گفته اوباما، این گروه خاورمیانه، از جمله مردم عراق و سوریه را تهدید می‌کند و اگر جلویش گرفته نشود «تهدید فزاینده‌اش به خارج از منطقه، از جمله آمریکا، سرایت می‌کند».

طی هفته‌های گذشته و با اجازه رئیس‌جمهوری آمریکا، نیروهای خلافت اسلامی در عراق هدف حملات هوایی ارتش آن کشور قرار گرفته‌اند.

اوباما با وجود راهکاری که برای مبارزه با افراطیون سنی‌مذهب اعلام کرده، اما ورود به نبرد زمینی در مناطقی مثل عراق را رد کرده است.

همزمان وزیر خارجه ایالات متحده نیز به کشورهای خاورمیانه سفر کرده است تا متحدان منطقه‌ای آمریکا را با ائتلافی بزرگ علیه «خلافت اسلامی» همراه کند.

کشورهای عربی هم‌پیمان آمریکا، روز پنج‌شنبه گفتند که در خصوص «ایفای نقش» در زمینه مبارزه با این گروه به توافق رسیده‌اند. این کشورها متعهد شده‌اند که اقدامات لازم را برای جلوگیری از پیوستن جنگجویان و تامین مالی «داعش» انجام داده و در اقدام احتمالی نظامی علیه نیروها و مواضع آن مشارکت داشته باشند.

XS
SM
MD
LG