لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

شورای امنیت حملات «خلافت اسلامی» در عراق را محکوم کرد


شورای امنیت سازمان ملل حملات «خلافت اسلامی» در عراق را محکوم کرده و در مورد ثبات و امنیت منطقه هشدار داده است؛ همزمان یونیسف می‌گوید گزارش‌هایی در مورد مرگ ۴۰ کودک اقلیت ایزدی در شمال آن کشور، مناطقی که به تصرف این خلافت خودخوانده درآمده، دریافت کرده است.

شورای امنیت در جلسه‌ای در ۱۴ مرداد ماه با ابراز نگرانی در مورد امنیت کل منطقه خاورمیانه، حملات گروه «خلافت اسلامی» (داعش) را در عراق محکوم کرده و هشدار داد مسببان آن با می‌توانند با اتهام «جنایت علیه بشریت» روبه‌رو شوند.

طی دو هفته گذشته این دومین بار است که بیانیه‌ای قوی از سوی شورای امنیت ملل متحد، علیه گروه «خلافت اسلامی» (پیشتر: دولت اسلامی عراق و شام) منتشر می‌شود.

اسلام‌گرایان افراطی گروه خودخوانده «خلافت اسلامی» طی ماه گذشته و آغاز حملاتشان در عراق به پیشرفت‌هایی در خاک آن کشور دست پیدا کرده و توانسته‌اند بخش‌هایی از آن را تصرف کند.

شورای امنیت می‌گوید این گروه، نه تنها برای عراق و سوریه، که برای «صلح در منطقه، امنیت و ثبات» خطرناک است.

در این بیانیه که سفیر بریتانیا در سازمان ملل آن را خوانده، آمده است «حملات هدفمند علیه غیرنظامیان، به خاطر تبار، دین یا عقاید آنها، می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد، آنچه مسببان را پاسخگو خواهد کرد».

مارک لیال گرنت، سفیر بریتانیا، به طور مشخص به اقلیت ایزدی در سنجار عراق اشاره کرده است.

کوه‌های سنجار از جمله مناطق اصلی سکونت ایزدیان در عراق است؛ شهری تاریخی در نزدیکی مرز سوریه، که گزارش‌های روزهای گذشته حکایت از تصرف آن به دست گروه «خلافت اسلامی» داشت.

شورای امنیت آزار و اذیت این اقلیت را شدیدا محکوم کرده است.

شورای امنیت آزار و اذیت اقلیت ایزدی که عمدتا در مناطق شمالی عراق ساکن هستند را محکوم کرده است
شورای امنیت آزار و اذیت اقلیت ایزدی که عمدتا در مناطق شمالی عراق ساکن هستند را محکوم کرده است

این بیانیه در حالی منتشر شده است که صندوق کودکان سازمان ملل متحد، «یونیسف»، می‌گوید گزارش‌هایی در مورد مرگ ۴۰ کودک از آن اقلیت در شمال عراق طی دو روز اخیر، دریافت کرده است.

به گفته این ساز و کار بین‌المللی، این کودکان به دلیل «اثرات مستقیم خشونت، آوارگی و تشنگی» جان خود را از دست داده‌اند.

یونیسف در بیانیه‌ای گفته است افرادی که از سنجار گریخته‌اند، به ویژه بیش از ۲۵ هزار کودکی که در کوه‌های اطراف پنهان شده‌اند، به کمک‌های فوری از جمله آب و غذا و خدمات بهداشتی نیاز دارند.

سفیر بریتانیا از متن بیانیه نقل کرده است که بسیاری از این شهروندان عراقی مجبور به ترک خانه خود شده‌اند در حالی‌که «بسیاری نیز ربوده یا اعدام شده‌اند».

بنا بر گزارش‌ها، هلیکوپترهای ارتش عراق روز سه‌شنبه برای کسانی که در کوه‌ها پنهان شده‌اند، از آسمان بسته‌های کمکی پخش کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG