لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

گروه «حکومت اسلامی» در حال «مین‌گذاری» در پالمیرا است


تصویری ویدئویی از فیلمی که ظاهرا پرچم گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را بر طاق سازه‌ای باقی‌مانده از شهر باستانی پالمیرا نشان می‌دهد
تصویری ویدئویی از فیلمی که ظاهرا پرچم گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را بر طاق سازه‌ای باقی‌مانده از شهر باستانی پالمیرا نشان می‌دهد

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید نیروهای حکومت خودخوانده اسلامی، در حال مین‌گذاری در منطقه باستانی پالمیرا در سوریه هستند؛ اما مشخص نیست هدف آنها از این کار چیست.

این سازمان که مقر آن در لندن است و گزارش‌های خود را از منابعی داخل سوریه می‌گیرد، می‌گوید گروه موسوم به «حکومت اسلامی» (داعش) مین‌های زمینی و مواد انفجاری در اطراف شهر باستانی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رامی عبدالرحمن، مدیر «دیدبان حقوق بشر سوریه»، ۳۱ خرداد ماه، گفته است «مشخص نیست دلیل آنها از این کار، از میان بردن خرابه‌ها[ی باستانی] است، یا می‌خواهند جلوی پیشروی نیروهای دولتی را به شهر [پالمیرا] بگیرند».

نامشخص بودن این موضوع در عین حال به حملات اخیر نیروهای وابسته به دولت مرکزی سوریه به مناطق مسکونی پالمیرا باز می‌گردد.

مدیر این سازمان ناظر بر سوریه می‌گوید حملات هوایی در مناطق مسکونی به کشته شدن «دست‌کم ۱۱ نفر» انجامیده است.

بنا بر این گزارش نیروهای دولتی سوریه در غرب پالمیرا هستند و تجدید قوای روزهای اخیر این احتمال را به وجود آورده که در حال برنامه‌ریزی عملیاتی برای بازپس‌گیری شهر هستند.

نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، ماه گذشته منطقه باستانی پالمیرا را تصرف کردند.

در پی تصرف شهر باستانی پالمیرا، نگرانی‌های زیادی در مورد احتمال نابود کردن باقی‌مانده این شهر کهن مطرح شد.

شهر باستانی پالمیرا در فهرست میراث فرهنگی و انسانی سازمان آموزشی، فرهنگی، پرورشی ملل متحد، «یونسکو»، قرار دارد.

اما علاوه بر میراث فرهنگی این منطقه در مورد سرنوشت غیرنظامیان نیر موکدا ابراز نگرانی‌ شده است.

در آغاز خرداد ماه شورای امنیت سازمان ملل متحد، در مورد وضعیت هزاران شهروند غیرنظامی سوری که در پالمیرا، گیر افتاده‌اند، «عمیقا» ابراز نگرانی کرده بود.

رسانه‌های دولتی سوریه نیز چند روز بعد گفتند گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، طی چها روز از تصرف پالمیرا، دست‌کم ۴۰۰ نفر از جمله زنان و کودکان را کشته است.

XS
SM
MD
LG