لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

در حمله ارتش سوریه «۱۸ عضو خارجی خلافت اسلامی» کشته شدند


تصویر یک جنگنده نیروهای دولتی سوری را در حوالی حلب نشان می‌دهد
تصویر یک جنگنده نیروهای دولتی سوری را در حوالی حلب نشان می‌دهد

به گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، در پی حمله هوایی نیروهای دولتی سوریه در شرق آن کشور در رقه، که از پایگاه‌های اصلی «خلافت اسلامی» به شمار می‌رود، «۱۸ عضو خارجی» این گروه از جلمه یک آمریکایی کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز از «دیدبان حقوق بشر سوریه» نقل کرده است که در این حمله، بنا بر گزارش‌هایی از منابع قابل اطمینان، چند تن از «رهبران» گروه که در زمان حمله به نظر می‌رسد در ساختمان سابق شهرداری جمع بوده‌اند، کشته شده‌اند.

به نظر می‌رسد از این ساختمان به عنوان مرکزی گردهمایی اعضای گروه استفاده می‌شده است.

گروه ناظر بر اوضاع سوریه که مقرش در لندن است، می‌گوید در حمله‌ای دیگر در روز پنج‌شنبه ۱۳ شهریور، به ساختمان سابق نیروهای امنیتی حکومت بشار اسد در شهر ابوکمال، در مرز سوریه و عراق، شماری از اعضای «خلافت اسلامی» کشته شده‌اند.

بنا بر این گزارش حمله نیروهای سوری اجازه داده است که ۱۳ زندانی گروه «خلافت اسلامی» در این ساختمان، از آن بگریزند.

خبرگزاری رویترز که بخشی از گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه را منتشر کرده است، خود به تنهایی قادر به تائید یا تکذیب آن نیست.

گروه خلافت اسلامی که در سوریه به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته، بنا بر گزارش‌ها کنترل یک سوم آن کشور را در دست دارد، در نقاط شمالی عراق نیز دست به تصرف مناطقی زده است.

طی هفته‌های گذشته نیروهای ارتش عراق، پیش‌مرگه‌های کرد و شبه‌نظامیان شیعه دست به حملاتی زمینی با حمایت هوایی آمریکا و در مواردی کمک تسلیحاتی و برنامه‌ریزی ایران به این گروه زده است. این حملات به بازپس‌گیری مناطقی مانند سلیمان بیک، شکستن محاصره کوه‌های سنجار و شهر آمرلی انجامیده است.

سازمان عفو بین‌الملل سه‌شنبه گذشته اسنادی منتشر کرد که نشان‌دهنده پاکسازی قومی و مذهبی گسترده در شمال عراق به دست گروه «خلافت اسلامی» است.

در سوریه نیز این گروه به جنایت متهم شده است؛ در آغاز شهریور ماه سازمان ملل متحد در گزارشی، خلافت اسلامی را به جنایت علیه بشریت و دمشق را به استفاده از گاز کلر علیه مخالفان خود متهم کرد.

سازمان ملل می‌گوید در رقه که کنترل آن در دست «خلافت اسلامی» است، صحنه‌های اعدام در ملا عام، به موضوعی معمول و روزمره تبدیل شده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید طی روزهای گذشته نیروهای دولتی سوریه بر حملات خود علیه «خلافت اسلامی» در مناطق دورافتاده شمال غربی افزوده‌اند.

فعالان در عین حال از افزایش حملات نیروهای بشار اسد به مخالفان او در حومه شرقی دمشق و کشته شدن ده‌ها شهروند «عمدتا غیرنظامی» خبر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG