لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

ابراز نگرانی در مورد تامین آب آشامیدنی اصفهان


زاینده‌رود
زاینده‌رود

وزارت نیروی ایران می‌گوید اگر میزان فعلیِ تراز سد زاینده‌رود کاهش پیدا کند، تامین آب آشامیدنی این استان نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

ستار محمودی، قائم‌مقام وزارت نیرو در ایران، به خبرگزاری ایسنا گفته است استان اصفهان طی سه سال گذشته با خشکسالی پیاپی روبه‌رو بوده، و همزمان میزان مصرف آب در آن رو به افزایش بوده‌است.

آقای محمودی در ادامه هشدار داده که «تنگنای آبی» اصفهان «بیشتر از سال‌های گذشته است».

او می‌گوید کاهش ذخیره آبی در سد زاینده‌رود، در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر در مقایسه با سال گذشته، آن را در موقعیت کم‌سابقه‌ای قرار داده؛ «امسال یکی از معدود سال‌هایی است که سد زاینده‌رود در حداقل حجم خود قرار گرفته است».

به گفته قائم‌مقام وزیر نیرو، با وجود آنکه اصفهان از «محدود استان‌ها کشور با کشاورزی حرفه‌ای» است، اما وزارت نیرو در درجه اول باید به تامین آب آشامیدنی شهروندان اقدام کرده و سایر منابع آبی، در بخش محیط زیست، صنعت و کشاورزی در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.

ستار محمودی می‌گوید در حال حاضر امکان تامین کل منابع آب کشاورزی در استان اصفهان وجود ندارد.

پیش از این در ۲۱ آبان ماه، مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، نیز در مورد وضعیت آب، به‌ویژه در بخش کشاورزی هشدار داده بود.

عیسی کلانتری گفته است میزان بارش باران در ایران یک سوم میانگین و تبخیر آب دو و نیم برابر میانگین جهانی‌ست.

به گفته آقای کلانتری در بخش کشاورزی نیز «۸۰ میلیارد متر مکعب» آب مصرف می‌شود در حالی‌که سهم کشاورزی از تولید ناخالص ایران «تنها ۹ درصد» است.

مقام‌های دولتی ایران می‌گویند بنا دارند در برنامه ششم توسعه، مصرف آب ایران دست‌کم ۱۱ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا کند.

خشکسالی، مصرف و کاهش منابع زیرزمینی، مدیریت منابع آبی طی سال‌های گذشته یا مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، از جمله مشکلاتی به شمار می‌روند که به ایجاد تهدیدهایی در تامین آب آشامیدنی شهروندان انجامیده‌اند. مقام‌های ایرانی نیز طی سال‌های گذشته در این مورد هشدار داده و خواستار «بهینه‌سازی» مصرف شده‌اند.

XS
SM
MD
LG