لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

پنتاگون: تصرفات داعش در عراق تقریبا به نصف کاهش یافته‌است


نیروهای عراقی در حال حرکت به جبهه نبرد با «حکومت اسلامی»
نیروهای عراقی در حال حرکت به جبهه نبرد با «حکومت اسلامی»

وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید نیروهای «حکومت اسلامی» کنترل تقریبا نیمی از مناطقی که در عراق در تصرف داشتند، از دست داده‌اند؛ درمقایسه با آمار تقریبی دی‌ماه گذشته، عقب‌نشینی‌های نیروهای داعش بیشتر شده‌است.

پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، ۱۷ اردیبهشت‌ماه گفته‌است طی هفته‌های اخیر وضعیت پیشروی‌ها علیه «حکومت اسلامی» بهتر شده‌است.

برآورد وزارت دفاع آمریکا حاکی‌ست در عراق، حکومت اسلامی نزدیک به ۶۵ درصد مناطقی که در اوج پیشروی‌های خود در دست داشت را، هنوز در کنترل خود دارد.

در سوریه چیزی بین ۱۶ تا ۲۰ درصد مناطق کنترلی این گروه افراطی از دستش خارج شده‌است.

سرهنگ استیو وارن، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، ۱۶ دی ماه به خبرنگاران گفته بود که «حکومت اسلامی» ۴۰ درصد قلمرو خود در عراق و ۲۰ درصد قلمرو خود در سوریه را از دست داده است.

با این حساب هر چند به نظر نمی‌رسد وضعیت در سوریه تغییر خیلی خاصی کرده باشد، در عراق وضعیت تفاوت کرده‌است.

گروه حکومت اسلامی، در سال ۲۰۱۴ میلادی دست به پیشروی‌های گسترده‌ای در عراق و سوریه زد. از آن زمان ائتلافی به رهبری آمریکا، حملاتی هوایی را در هر دو کشور علیه این گروه انجام می‌دهد. ایالات متحده از نیروهای دولتی عراق و برخی نیروهای محلی در سوریه نیز برای مقابله با «حکومت اسلامی» حمایت می‌کند.

نیروهای داعش با وجود آنکه مناطقی مانند «هیت» و «رمادی» را در عراق از دست داده‌اند، اما همچنان کنترل خود را بر برخی دیگر شهرهای آن کشور مانند موصل و فلوجه حفظ کرده‌اند.

در سوریه نیز این گروه همچنان شهر مهم رقه، پایگاه اصلی‌اش را در کنترل دارد، هر چند در آنجا نیز گزارش‌هایی از «اعلام وضعیت اضطراری» منتشر شده‌است.

سوریه؛ انفجار در میدان گازی، مذاکرات صلح

همزمان با گفته‌های آقای کوک، گزارش‌هایی از سوریه منتشر شده که «گروه داعش» یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی آن کشور را «منفجر کرده‌»؛ شدت «انفجار» گزارش‌شده به حدی بوده که «زمین‌لزره‌ای کوچک» در منطقه باستانی پالمیرا احساس شده‌است.

خبرگزاری‌ها می‌گویند هنوز مشخص نیست چه چیزی دلیل انفجار بوده، اما سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گفته است که «داعش» مراکز «استخراج گاز» را «منفجر کرده‌است».

خبرگزاری فرانسه به نقل از رامی عبدالرحمن می‌گوید «سه انفجار بزرگ» در این میدان گازی رخ داده‌است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا به تازگی با مقام‌های ارشد عربستان سعودی در مورد بحران سوریه گفت‌وگو کرده‌است. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز گفت‌وگوهایی با فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست‌های خارجی و دفاعی اتحادیه اروپا انجام داده‌است.

روند تازه مذاکرات صلح سوریه قرار است در روزهای پیش‌رو در وین انجام شود.

XS
SM
MD
LG