لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

ژنرال آمریکایی: شمار نفرات باقی‌مانده داعش به ۱۵ هزار نفر می‌رسد


نیروهای ارتش عراق در رمادی
نیروهای ارتش عراق در رمادی

ژنرال شان مک‌فارلند، فرمانده لشکر سوم ارتش آمریکا، که عملیات ائتلاف علیه «حکومت اسلامی» را رهبری می‌کند، می‌گوید شمار نفرات باقی‌مانده برای این گروه در عراق و سوریه به حدود ۱۵ هزار نفر می‌رسد، و «۴۵ هزار نفر از آن‌ها «دیگر در میان شبه‌نظامیان حضور ندارند».

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــــرام رادیو فردا|

برآورد ارائه‌شده از سوی ژنرال مک‌فارلند، کم‌تر از تخمین‌های قبلی‌ست که شمار شبه‌نظامیان «داعش» در عراق و سوریه را بین ۱۹ تا ۲۵ هزار نفر می‌‌دید. مقام‌های آمریکایی اکنون رقمی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر را در خط مقدم، به‌طور فعال یا زنده، برآورد می‌کنند.

فرمانده لشکر سوم ارتش آمریکا در عین حال گفته است هم از شمار جنگجویان و هم از کیفیت عملیاتی این گروه کاسته شده‌است.

شان مک‌فارلند در جریان نشستی مطبوعاتی در وزارت دفاع آمریکا، دهم ماه اوت، گفته است «اکنون، راحت‌تر از یک سال پیش، به بعضی مناطق می‌توان رفت‌وآمد کرد. و دشمن (در این مناطق) نبرد زیادی انجام نمی‌دهد».

به گفته این مقام ارشد ارتش آمریکا، گروه موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه»، ائتلافی از کردها و عرب‌های آن کشور که از حمایت ایالات متحده برخوردار هستند، تا چند هفته دیگ قادر خواهند بود کنترل کامل شهر منبج در مرز ترکیه را در دست گیردند.

نبردها برای تصرف این شهر و قطع خط ارتباطی شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» و مرز ترکیه، هفته‌هاست با حمایت هوایی ائتلاف، ادامه دارد. گزارش‌های تازه نشان می‌دهند عملیات بیرون‌راندن افراطیون از این شهر، به مرحله نهایی رسیده‌است. ⇄​ بیشتر بخوانید

مک‌فارلند در مورد عملیات آزادسازی موصل در عراق نیز گفته است که نیروهای مسلح آن کشور در وضعیت آماده‌باش برای حمله قرار دارند، اما ایالات متحده هنوز آماده‌سازی‌های لازم را در پایگاه هوایی قیاره در شمال آن کشور به پایان نرسانده‌است.

در تیر ماه گذشته وزیر دفاع آمریکا گفته بود برای کمک به بازسازی این پایگاه هوایی، آمریکا ۵۶۰ نفر از نیروهای خود را به این منطقه اعزام می‌‌کند. از قیاره قرار است به عنوان یکی از مراکز اصلی در عملیات آزادسازی موصل، استفاده شود.

مقام‌های آمریکایی از جمله باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، طی ماه‌های گذشته تاکید کرده‌اند که از قدرت داعش در عراق و سوریه، به طور مشخصی کاسته شده‌است. با این همه رئیس‌جمهوری آمریکا، هشدار داده بود که آنها هنوز قادر هستند دست به عملیات‌های جسته‌وگریخته بزنند و به هراس‌افکنی در میان مردم ادامه دهند.

انتقاد جمهوری‌خواهان از تحلیل‌های ائتلاف

با وجود گفته‌های مقام‌های دولتی، و گاه، نظامی آمریکا، جمهوری‌خواهان مخالف دولت، به تازگی دست به انتقادهایی از گزارش‌های ارائه‌شده در مورد موفقیت‌ها و پیشروی‌ها علیه «حکومت اسلامی» زده‌اند.

شبکه خبری فاکس، می‌گوید گزارشی تهیه‌شده از سوی گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه، می‌گوید وزارت دفاع ایالات متحده در تحلیل‌های مربوط به نبردها «دست‌کاری» کرده تا کارزار علیه داعش را «نزد افکار عمومی، موفق‌تر نشان دهد».

این تحقیقات مربوط به گزارش‌ها و تحلیل‌هایی از سوی «ستاد فرماندهی مرکزی» (ستاد عملیاتی ارتش آمریکا در غرب و مرکز آسیا و شمال آفریقا) که پی‌گیر سربرآوردن داعش در سال‌های ۲۰۱۴ - ۲۰۱۵ بود، می‌شود. به گفته کسانی که تحقیقات را انجام داده‌اند، این ستاد ارتش آمریکا در ارائه تصویری واقعی از وقایع منطقه، درست عمل نکرده‌است.

منتقدان می‌گویند، ائتلاف، گزارش‌هایی را در مورد موفقیت‌های عملیات آمریکا در منطقه منتشر کرده، که بهتر از ارزیابی‌های دیگر از سوی نهادهای امنیتی، جلوه می‌کنند؛ و مقام‌های ارشد نیز بیشتر به آنها تکیه کرده‌اند.

به گزارش شبکه خبری فاکس، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در حال تحقیق و بررسی گزارش ارائه‌شده است. این وزارتخانه هنوز واکنشی رسمی به این گزارش نشان نداده، اما پاتریک ایوانس، سخنگوی آن، گفته کارشناسان، لزوما همیشه با تحلیل‌ها از برآوردها و داده‌های موجود، موافق نیستند و وزارت دفاع همواره از گفت‌وگو و بحث‌های موثر در این مورد استقبال می‌کند.

XS
SM
MD
LG