لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

بیش از دو هزار عضو داعش در نبرد موصل «کشته یا شدیدا زخمی شده‌اند»


هلیکوپترهای ارتش عراق در پایگاهی در جنوب موصل
هلیکوپترهای ارتش عراق در پایگاهی در جنوب موصل

ژنرال استفن تونسند، فرمانده عملیات ائتلاف ضد داعش، می‌گوید در جریان نبرد موصل در عراق، بیش از دو هزار نفر از اعضای گروه موسوم به «حکومت اسلامی» کشته یا شدیدا زخمی شده‌اند. او گزارش‌ها در مورد «وقوع وقفه» در عملیات را رد کرده‌است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

ژنرال آمریکایی ۲۱ آذر ماه، در جریان نخستین دیدار وزیر دفاع آمریکا از پایگاه قیاره پس از آغاز عملیات موصل، همراه اشتون کارتر در جمع خبرنگاران حاضر شد.

به گفته استفن تونسند برآوردها نشان می‌دهد بین سه تا پنج‌ هزار عضو داعش همچنان در موصل و در حال نبرد با نیروهای عراقی هستند.

او می‌گوید ائتلاف به رهبری آمریکا و نیروهای نظامی عراق تا کنون دو هزار نفر از کل شبه‌نظامیان را شدیدا زخمی کرده یا از پا درآورده‌اند.

آسوشیتدپرس می‌گوید مقام‌های آمریکایی از شمار سربازان عراقی کشته‌شده در جریان نبردها خودداری کرده‌اند.

موضوع دیگری که واکنش فرمانده آمریکا در ائتلاف ضد داعش را همراه داشت، گزارش‌ها در مورد وقوع وقفه یا «بن‌بست» در جریان نبردها بود.

نیروهای نظامی عراق که مناطق حاشیه‌ای موصل را با سرعت نسبتا زیادی پاکسازی کرده بودند، اکنون در مناطق مسکونی و مرکزی موصل هستند و آن‌طور که به نظر می‌رسد، عملیات به کندی پیش می‌رود.

ژنرال تونسند به خبرنگاران گفته است ارتش عراق پس از شکست دو سال پیش به نبردها بازگشته و «فکر نمی‌کنم آن‌جا هیچ چیزی شبیه بن‌بست [در جریان عملیات] رخ داده باشد».

او می‌گوید عملیات در حال حاضر در مناطق شهری انجام می‌شود: «این یک منطقه عمده شهری‌ست. هر ارتشی در جهان، از جمله ارتش آمریکا، در چنین عملیاتی با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود».

اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده نیز تاکید کرده است که آزادسازی موصل «مطابق با برنامه یک سال قبل» پیش می‌رود.

آقای کارتر پیش از آنکه برای دیدار با پرسنل نظامی آمریکا به قیاره برود، روز شنبه در بحرین گفته بود آزادسازی موصل و رقه، مرکز اصلی حضور داعش در سوریه، برای نابودی این گروه پیش‌شرطی حیاتی‌ست.

موصل، در ۴۵۰ کیلومتری شمال بغداد، مهم‌ترین شهری‌ست که داعش در عراق در کنترل خود دارد. این شهر و دیگر نقاط عراق و سوریه، در جریان پیش‌روی‌های این گروه در دو سال پیش، به تصرف شبه‌نظامیان افراطی درآمدند.

عملیات آزادسازی موصل در پایان مهر ماه آغاز شد. گزارش‌ها حاکی‌ست به دلیل اصرار بر بستن تمام مسیرهای خروجی از این شهر، شبه‌نظامیان راهی نخواهند داشت جز اینکه تا مرگ، به نبردها ادامه دهند. اما در این میان نگرانی‌های عمده‌ای از وضعیت غیرنظامیان که راه خروج آن‌ها نیز بسته شده، وجود دارد.

XS
SM
MD
LG