لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

موافقت اسرائیل با آتش‌بس ۲۴ ساعته؛ حماس به حملات ادامه داد


اسرائیل می‌گوید توقف عملیات نظامی خود در باریکه غزه را برای ۲۴ ساعت تمدید کرده و آن را رعایت خواهد کرد؛ تمدید ۲۴ ساعته آتش‌بس در حالی‌ست که یک سرباز اسرائیلی در حمله موشکی از غزه کشته شده است.

یک مقام دولتی اسرائیل گفته است کابینه آن کشور در ساعات پایانی چهارم مرداد ماه (۲۶ ژوئیه) درخواست سازمان ملل متحد را برای تداوم آتش‌بس پذیرفته است.

قرار است این آتش‌بس از سوی اسرائیل تا نیمه‌شب یک‌شنبه ادامه پیدا کند.

ساعتی پس از آن یک سخنگوی ارتش آن کشور گفت در پی پرتاب موشک‌ها از نوار غزه به اسرائیل، یک سرباز آن کشور کشته شده است.

ارتش اسرائیل مانند ساعات قبلی آتش‌بس در عین حال به جست‌وجو و تخریب تونل‌های ساخته شده از غزه به خاک آن کشور، که آنها را «تونل‌های ترور» معرفی کرده، ادامه می‌دهد.

اسرائیل در عین حال هشدار داده بود که ساکنان مناطق تخلیه‌شده به آن بازنگردند.

پیش از این حماس با ادامه آتش بس ۱۲ ساعته اولیه برای چهار ساعت دیگر مخالفت کرده و با پایان یافتن مهلت آن، چندین راکت به اسرائیل شلیک کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه تا ۲۰ موشک از شب شنبه تا بامداد یک‌شنبه از غزه به اسرائیل پرتاب شده‌اند.

گروه حماس می‌گوید پذیرفتن یک آتش‌بس کامل با اسرائیل در صورتی انجام می شود که محاصره این منطقه برداشته شود.

در بیانیه جدیدی از این گروه نیز آمده است «هیچ آتش‌بسی پذیرفته نیست تا وقتی اسرائیل تانک‌های خود را از غزه بیرون نبرد، شهروندان اجازه نداشته باشند به خانه‌های خود بازگردند و آمبولانس‌ها نتوانند آزادانه در شهر به کار خود برسند».

اعلام آتش‌بس میان اسرائیل و شبه‌نظامیان در غزه با کشف ده‌ها جسد از قربانیان فلسطینی نبردها همراه شد و شمار کشته‌شدگان فلسطینی از مرز هزار نفر گذشت. شمار قابل توجهی از کشته‌شدگان غیرنظامی هستند.

در طرف اسرائیل نیز ۴۲ سرباز کشته شده‌اند. سه شهروند غیرنظامی در اسرائیل نیز قربانی موشک‌پرانی‌ها از غزه شده‌اند.

روز شنبه، پاریس محل دیدارها میان دبیر کل سازمان ملل متحد، وزیر خارجه آمریکا، وزرای خارجه کشورهای اروپایی و خاورمیانه بود که تلاش دارند راهی برای برون رفتن از بحران و ایجاد آتش‌بسی پایدار پیدا کنند.

XS
SM
MD
LG