لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

وزیر دفاع اسرائیل از جان کری پوزش خواست


موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، به‌خاطر گفته‌هایش در مورد جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و اینکه او در مورد صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها «توهم‌زده و لجوج» است، پوزش خواست.

گفته‌های وزیر دفاع اسرائیل که ۲۴ دی ماه در روزنامه یدیعوت آحرونوت منتشر شده است، به تنش‌هایی در روابط دو هم‌پیمان استراتژیک انجامیده است.

موشه یعلون با بیان انتقادهایی تند از میانجی‌گری‌های آمریکا برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها گفته است «تنها راه نجات از دست فشارهای آمریکا این است که به جان کری جایزه صلح نوبل بدهند تا دست از سر اسرائیل بردارد».

یعلون -به نوشته یدیعوت آحرونوت- به افراد نزدیک به خود گفته است که از «دخالت» جان کری و «فشارهای آمریکا» خسته شده است.

کاخ سفید گفته‌های وزیر دفاع اسرائیل را «تهاجمی» توصیف کرده است.

سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا گفته‌اند این سخنان مناسبتی ندارد؛ به ویژه که جان کری به‌سختی برای تامین نیازهای امنیتی اسرائیل تلاش می‌کند.

در بیانیه‌ای که وزیر دفاع اسرائیل منتشر کرده، آمده است واشینگتن و تل‌آویو «هدفی مشترک را برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح که جان کری آنها را رهبری می‌کند، دنبال می‌کنند».

در بیانیه وزارت دفاع اسرائیل از «احترام» به تلاش‌های وزیر خارجه آمریکا سخن به میان آمده و تاکید شده است «وزیر دفاع (اسرائیل) هیچ قصدی برای تهاجمی بودن علیه وزیر خارجه (آمریکا) ندارد و چنانچه سخنانش وزیر خارجه (آمریکا) را رنجانده است، پوزش می‌خواهد».

پیش از واکنش پوزش‌خواهانه وزیر دفاع اسرائیل، انتشار سخنان او در خود اسرائیل نیز انتقادهایی را همراه داشت.

از جمله تسیپی لیونی، وزیر دادگستری و سرپرست اسرائیلی مذاکرات صلح گفته بود «حفظ این مناسبات راهبردی (میان اسرائیل و آمریکا) برای اسرائیل اهمیت بسیاری دارد».

سخنان وزیر دفاع اسرائیل و انتقاد تند او از جان کری و واکنش واشینگتن تازه‌ترین دور از تنش‌هایی ارزیابی شده است که میان دو کشور رخ می‌دهد. تنش‌هایی که تحلیل‌گران موضوع ایران، گفت‌وگوهای هسته‌ای و تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا در برابر تهران را نیز بخشی مهم از آن می‌دانند.
XS
SM
MD
LG