لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

«ده‌ها» حمله هوایی اسرائیل به غزه


تصویری از رفح در جنوب غزه پیش از حملات نیمه‌شب دوشنبه
تصویری از رفح در جنوب غزه پیش از حملات نیمه‌شب دوشنبه

پس از حملات گسترده موشکی از سوی نوار غزه به خاک اسرائیل، نیروی هوایی ارتش آن کشور ده‌ها حمله به آن منطقه انجام داده است که در مجموع، به گفته مقام‌های فلسطینی، ۹ زخمی برجای گذاشته است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید یک سخنگوی ارتش اسرائیل انجام عملیاتی را با رمز «مرز بازدارنده» تائید کرده، اما جزئیاتی در مورد آن ارائه نکرده است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست، می‌گوید ارتش اسرائیل این عملیات «عمده» را از نیمه‌شب دوشنبه علیه نیروهای حماس در نوار غزه آغاز کرده است.

مقام‌های فلسطینی گفته‌اند در «۳۰» حمله هوایی نیمه‌شب دوشنبه ۱۶ تیر ماه تا بامداد ۱۷ تیر، ۹ نفر زخمی شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی شمار حملات را تا پنجاه مرتبه طی ساعت‌های گذشته عنوان کرده‌اند.

جروزالم‌پست از قول شاهدانی در منطقه می‌گوید خانه‌ای در منطقه خان یونس، پس از تماس تلفنی افسر اطلاعاتی اسرائیل برای تخلیه آن، به طور کامل نابود شده است.

حماس از سوی دیگر تهدید کرده است که در پاسخ به اسرائیل مانند «زمین‌لرزه» عمل خواهد کرد.

این گروه حاکم بر نوار غزه که شاخه مسلح و سازمان‌یافته‌ آن، گردان‌های عزالدین قسام، بارها هدف حملات هوایی اسرائیل بوده‌اند، تهدید کرده است که برد موشک‌های خود را افزایش می‌دهد.

حماس روز دوشنبه بیش از ۸۰ موشک به خاک اسرائیل پرتاب کرد.

طی هفته‌های گذشته و پس از ناپدید شدن سه نوجوان اسرائیلی، نیروهای امنیتی و ارتش آن کشور حملاتی را علیه حماس انجام داده‌اند، برخی از اعضای آن را کشته و گروهی را بازداشت کردند. اما رودرویی‌ها طی چند روز گذشته، با وجود برخی گزارش‌ها در مورد احتمال رسیدن به توافق آتش‌بس، بالا گرفته است.

در عین حال قتل نوجوان فلسطینی نیز بر آتش‌ خشم فلسطینی‌ها افزوده و به درگیری‌هایی در مراسم تشییع جنازه او در بیت‌المقدس شرقی انجامید.

روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای با عنوان «چهار قتل وحشتاک»، خطر رخ دادن چیزی «بدسگال‌تر» از رخدادهای موسوم به انتفاضه در سال‌های ۱۹۸۷ و ۲۰۰۰ میلادی را گوش‌زد کرده، می‌گوید رهبران دو طرف وظیفه دارند جلوی احساسات خشنی که دو طرف را تهدید می‌کند، بگیرند.

روزنامه واشینگتن‌پست از سوی دیگر می‌گوید روز دوشنبه خانواده‌های یهودی و مسلمان ساکن بیت‌المقدس، فرزندان خود را با بالا گرفتن نگرانی‌ها از انجام حملات انتقام‌جویانه، در خانه نگه داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG