لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

تازه‌ترین آتش‌بس ۷۲ ساعته غزه آغاز شد


گروه بزرگی از فلسطینی‌ها طی نبردها در یک ماه گذشته آواره شده‌اند. بسیاری از آنها راهی مرز مصر و غزه (در تصویر) شدند تا به آن کشور پناه ببرند
گروه بزرگی از فلسطینی‌ها طی نبردها در یک ماه گذشته آواره شده‌اند. بسیاری از آنها راهی مرز مصر و غزه (در تصویر) شدند تا به آن کشور پناه ببرند

از نخستین دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲۰ مرداد، تازه‌ترین آتش‌بس سه روز میان اسرائیل و حماس آغاز شد؛ آنچه ممکن است مذاکرات در قاهره را میان طرف‌ها برای پایان دادن به بحران خونین یک ماهه هموار کند.

توافق برای آغاز آتش‌بس ۷۲ ساعته، پس از آن صورت می‌گیرد که ترک نبردها برای مدتی مشابه در جمعه هفته گذشته، بدون تمدید شدن پایان یافت و خشونت‌ها از سر گرفته شد. آتش‌بس‌های شکننده پیشین نیز، نتیجه‌ای در بر نداشته است.

تا کنون ۱۹۳۹ فلسطینی که اکثر آنها غیرنظامی هستند در حملات اسرائیل به باریکه غزه کشته شده‌اند. چند فلسطینی معترض به حملات نیز در درگیری‌هایی کرانه باختری کشته و زخمی شده‌اند.

در طرف اسرائیل نیز ۶۷ نفر کشته شده‌اند که به جز سه غیرنظامی بقیه سرباز بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تنها دقایقی پیش از آغاز آتش‌بس در آغاز روز دوشنبه، شاخه نظامی حماس گفت چند موشک دیگر به خاک اسرائیل پرتاب کرده است که یکی از آنها تل‌آویو را هدف گرفته بود.

گزارشی از خسارت یا تلفاتی در این حملات منتشر نشده است.

مصر از سوی دیگر از طرف‌ها خواسته از فرصت جدید استفاده کنند تا به «آتش‌بسی پایدار و جامع» دست پیدا کنند.

طرف‌های درگیری، گروه‌های فلسطینی و دولت اسرائیل، طی روزهای گذشته با خواست‌های اصلی طرف دیگر موافقتی نشان نداده‌اند؛ از جمله مهم‌ترین این خواسته‌ها از سوی حماس «رفع حصر» چند ساله غزه و از سوی اسرائیل «خلع سلاح» شبه‌نظامیان در نوار غزه عنوان شده است.

بان گی‌مون، دبی کل سازمان ملل، نیز ابراز امیدواری کرده است که فرصت جدید، «بختی دیگر برای موافقت جهت ایجاد آتش‌بسی بادوام، به خاطر غیرنظامیان، و آغاز مذاکره بر سر شکایت‌های مهم دو طرف باشد».

دولت اسرائيل اعلام کرده با آغاز آتش‌بس جديد، آماده است که هيئت مذاکره‌کننده خود را به گفت‌وگوهای قاهره برگرداند.

پیشتر طرف فلسطینی هشدار کرده بود که اگر تل‌آویو گروهی را برای مذاکرات به قاهره اعزام نکند، آنها مصر را ترک می‌کنند.

همزمان عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، میانجی اصلی مذاکرات، راهی عربستان سعودی شده است.

گزارش‌ها حاکی‌ست که مسائل مربوط به بحران غزه از جمله موارد گفت‌وگو با پادشاه عربستان سعودی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG