لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

اسرائیل: نیروهای خود را از نوار غزه خارج کردیم


اسرائیل می گوید تمامی نیروهای زمینی خود را از نوار غزه خارج کرده است. آتش‌بس سه روزه غزه هشت صبح سه شنبه آغاز شد.

به گفته پتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل، سربازهای آن کشور با آغاز آتش‌بس ۷۲ ساعته، در مرز باریکه غزه در موضع دفاعی قرار می‌گیرند.

اسرائیل و گروه‌های فلسطینی برای برقراری آتش‌بسی ۷۲ ساعته که مصر آن را پیشنهاد داده است، و از هشت صبح روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد (به وقت محلی) آغاز شده است، به توافق رسیده‌اند.

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز از اسرائیل و حماس خواسته است تا در مدت زمان اجرای آتش‌بس سه روزه «نهایت خویشتنداری» را از خود نشان دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید دو طرف به «راه سخت» پیش‌رو اشاره کرده و یک مقام اسرائیلی نیز با اشاره به آتش‌بس‌های پیشین که پایداری چندانی نداشته است، «بدبینی» خود را بیان کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید مصر پیشنهاد داده است که پس از برقراری آتش‌بس، نمایندگان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی برای مذاکره به قاهره بروند.

دبیر کل سازمان ملل نیز از دو طرف خواسته است تا مذاکرات خود را در قاهره در مورد «مسائل اساسی» و تا رسیدن به یک آتش‌بس پایدار ادامه دهند.

نمایندگانی از حماس و جهاد اسلامی، از مهم‌ترین گروه‌های فعال باریکه غزه در نبردها علیه اسرائیل، روز دوشنبه ۱۳ مرداد با مقام‌های امنیتی مصر برای پایه‌ریزی طرحی جهت پایان دادن به خشونت‌ها دیدار کردخ بودند.

مذاکرات صلح از دو روز پیش میان هیئت فلسطینی و مقام‌های مصری آغاز شده بود، اما اسرائیل به آن نرفته بود.

آسوشیتدپرس پیشتر از از قول سخنگوی دولت اسرائیل گفته بود «با آغاز آتش‌بس، اسرائیل همه عملیات نظامی خود علیه اهداف تروریستی را در غزه متوقف می‌کند».

یک مقام رسمی اسرائیل به رویترز گفته بود اسرائیل مصر را در این مورد مطلع کرده است.

سخنگوی حماس نیز به همین خبرگزاری گفته بود که آن گروه «توافق خود را برای آرامشی ۷۲ ساعته» به قاهره اطلاع داده است.

روز دوشنبه، اسرائیل، آتش‌بس هفت ساعته‌ای را برقرار و در بخش‌های اصلی باریکه غزه آن را رعایت کرده بود. هر چند دقایقی پس از آغاز آن گفته شده بود حمله‌ای از سوی آن کشور صورت گرفته است.

با پایان آن هفت ساعت اما، نبردها از سر گرفته شدند و سخنگوی ارتش آن کشور نیز گفته بود با وجود نابودی تونل‌هایی که از غزه به خاک اسرائیل حفر شده‌اند، هنوز ماموریت زیادی باقی مانده است که باید انجام شود.

قبلا نیز دو طرف با طرحی برای برقراری آتش‌بسی ۷۲ ساعته توافق کرده بودند که ساعتی پس از آغاز آن، شکسته شد و حملات اسرائیل با شدتی بیشتر از سر گرفته شدند.

دو طرف یکدیگر را مسئول نقض آتش‌بس معرفی کرده‌اند.

در نبردهایی که نزدیک به یک ماه از آغاز آن می‌گذرد، نزدیک به ۱۹۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها غیرنظامی و بسیاری نیز زنان و کودکان هستند.

مقام‌های اسرائیلی نیز از کشته شدن ۶۴ سرباز ارتش آن کشور در حملات شبه‌نظامیان غزه و سه غیرنظامی بر اثر موشک‌پرانی از آن باریکه خبر داده‌اند.

XS
SM
MD
LG