لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

حزب‌الله لبنان مسئولیت انفجاری در مرز اسرائیل را بر عهده گرفت


روستای غجر در نزدیکی مزارع شبعا
روستای غجر در نزدیکی مزارع شبعا

حزب‌الله لبنان مسئولیت انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در خط مرزی اسرائیل و لبنان را که به زخمی شدن دو سرباز اسرائیلی انجامید، بر عهده گرفت.

به گفته ارتش اسرائیل این بمب کنار جاده‌ای در زمانی که سربازان در حال گشت‌زنی روزانه بودند، منفجر شده است.

این انفجار در ۱۵ مهر ماه، نخستین از ماه میلادی مارس تا کنون بوده، و در «مزارع شبعا» منطقه‌ای از بلندی‌های جولان که تحت کنترل اسرائیل است و نزدیک به محل تلاقی مرز سوریه و لبنان قرار دارد، رخ داده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهای آن کشور در واکنش، با آتش توپخانه به دو موضع حزب‌الله در جنوب لبنان پاسخ داده‌اند.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفته است که بمب کنار جاده‌ای در منطقه‌ای از خط آتش‌بس مرزی منفجر شده که تحت کنترل آن کشور است.

همین خبرگزاری از قول یک منبع امنیتی نقل کرده است که یکی از سربازها جراحت سطحی برداشته ولی سرباز دیگر در شرایط کمی بدتر قرار دارد.

اندکی پس از انفجار اول، یک بمب دیگر نیز پیدا شد که به کسی صدمه‌ای نزده است.

سرهنگ پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است «دولت لبنان و حزب‌الله [لبنان] مستقیما در این نقض آشکار تمامیت ارضی اسرائیل مسئول هستند».

حزب‌الله لبنان در بر بیانیه‌ای که در آن مسئولیت حمله‌ -به گفته این گروه «علیه سربازان اشغالگر»- را بر عهده گرفته، تنها به یک بمب اشاره کرده است.

ایالات متحده این حمله را محکوم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه از همه طرف‌ها خواسته است تا از تلاش‌های نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفل)، برای برقراری فوری آرامش، حمایت کنند.

«یونیفل» که ناظر بر آتش‌بس است و خط مرزی میان دو کشور را تحت نظارت دارد، از هر دو طرف خواسته است تا «بیشترین حد خویشتن‌داری» را از خود نشان دهند.

پس از آنکه نیروهای اسرائیلی در سال ۲۰۰۰ میلادی از جنوب لبنان بیرون رفتند، خط آتش‌بس مرزی، محل ناآرامی‌ها و درگیری‌های گوناگونی میان آن کشور و حزب‌الله لبنان بوده است.

XS
SM
MD
LG