لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

تهدید اسرائیل به حمله به پایگاه‌های حزب‌الله در مناطق مسکونی لبنان


یک فروند اف۱۵ ارتش اسرائیل
یک فروند اف۱۵ ارتش اسرائیل
ژنرال امیر اشل، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، می‌گوید حزب‌الله لبنان «هزاران» پایگاه خود را در ساختمان‌های مناطق مسکونی لبنان برپا کرده است و این نیرو «حتی به بهای جان غیرنظامیان» در نبردی احتمالی در آینده، این‌ پایگاه‌ها را نابود خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید به نظر می‌رسد این گفته‌های «غیرمعمول» فرمانده هوایی نیروی دفاعی اسرائیل «آماده کردن آرای عمومی در جهان در مورد این موضوع است که نبردی جدید با حزب‌الله در لبنان شمار زیادی تلفات غیرنظامی در بر خواهد داشت».

رویترز از قول سرلشگر اشل در یک سخنرانی، می‌نویسد «ما باید شدیدا با هزاران پایگاه حزب‌الله [لبنان] که امنیت اسرائیل را تهدید می‌کنند، برخورد کنیم».

به گفته او این پایگاه‌ها در بیروت، دره بقاع و مناطق جنوبی لبنان بنا شده‌اند.

ژنرال اشل می‌گوید غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی در بالا و پایین (پایگاه‌های حزب‌الله) قرار گرفته‌اند
ژنرال اشل می‌گوید غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی در بالا و پایین (پایگاه‌های حزب‌الله) قرار گرفته‌اند
یک مقام اسرائیلی دیگر نیز می‌گوید حزب‌الله از خانه‌های غیرنظامیان به عنوان انبار موشک و تفنگ استفاده می‌کند.

خود امیر اشل نیز گفته است در مواردی حزب‌الله از کل یک ساختمان برای این کار استفاده می‌کند.

به گفته این فرمانده اسرائیلی، غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی در بالا و پایین (پایگاه‌های حزب‌الله) قرار گرفته‌اند.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، سه‌شنبه گذشته گفته بود که این گروه شبه‌نظامی در لبنان در حال حاضر «صد هزار موشک و راکت» دارد که «۳۰ هزار فروند» بیشتر از سال گذشته میلادی‌ست.

ژنرال اشل می‌گوید «توانایی» نیروهای نظامی آن کشور برای حمله به اهداف بزرگ «۱۵ برابر» بیشتر از جنگ سال ۲۰۰۶ با حزب‌الله لبنان است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز پیشتر اسرائیل را تهدید به انجام اقدام نظامی کرده بود.

اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ میلادی درگیر جنگی شش هفته‌ای شدند. جنگی که با میانجی‌گری سازمان ملل با آتش‌بس دو طرف به پایان رسید.

اسرائیل، ایران و سوریه را متهم کرده است که جنگ‌افزار در اختیار نیروهای حزب‌الله لبنان قرار می‌دهند.

بنا بر گزارش‌ها نیروهای نظامی اسرائیلی به اهدافی در سوریه نیز حمله کرده‌اند که سلاح‌های ارسالی برای حزب‌الله را در بر می‌گرفتند.

شهریور ماه گذشته نیز دولت اسرائیل هشدار داده بود اگر حتی مقدار اندکی از سلاح‌های شیمیایی سوریه به دست حزب‌الله لبنان برسد، این کشور به اقدامات «نظامی لازم» دست خواهد زد.

در عین حال در میانه دی‌ماه و پس از آن که رسانه‌های آمریکایی از انتقال «سامانه‌های پیشرفته موشکی» حزب‌الله لبنان به خاک آن کشور گزارش‌هایی را منتشر کردند، اسرائیل نیز گفت یک «سامانه پیشرفته ضد موشکی» خود را به طور «موفقیت‌آمیز» آزمایش کرده ‌است.

بنا بر گزارشی که منتشر شده بود حزب‌الله لبنان توانسته است «بیشتر موشک‌های دوربردی که از ایران و سوریه گرفته بود را به‌صورت قطعات پیاده‌شده به خاک لبنان منتقل کند».
XS
SM
MD
LG