لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

نتانیاهو: بسته کمک‌های نظامی تازه آمریکا وارد فاز نهایی می‌شود


صنایع هواپیماسازی لاکهید مارتین آمریکا نیز در روزهای گذشته در مراسمی ‌در تگزاس، نخستین فروند از جنگنده پیشرفته اف-۳۵ را با حضور آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در اختیار نیروی هوایی این کشور قرار دادند
صنایع هواپیماسازی لاکهید مارتین آمریکا نیز در روزهای گذشته در مراسمی ‌در تگزاس، نخستین فروند از جنگنده پیشرفته اف-۳۵ را با حضور آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در اختیار نیروی هوایی این کشور قرار دادند

نخست وزیر اسرائیل گفته است، «در هفته‌های آینده» بسته کمک‌های نظامی‌ اعطایی آمریکا به ارتش اسرائیل «نهایی» می‌شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو ۲۸ تیر در کنست، مجلس اسرائیل، با اعلام این خبر گفت، این بسته کمک‌های آمریکایی برای یک دوره ده ساله است.

هرچند نتانیاهو به رقم بسته کمک‌ها اشاره نکرد، اما رسانه‌های اسرائیلی در دوره گذشته گفته بودند، سخن از دستکم چهل میلیادر دلار برای دهه میان ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۷ است.

آمریکا اندک زمانی بعد از حصول برجام، توافق نهایی هسته ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در تیر سال گذشته، نظر به ناخشنودی زیادی که نخست وزیر اسرائیل از آن بیان می‌کرد، حاضر به افزایش کمک‌های نظامی ‌به اسرائیل شد.

در حالی که در دوره اخیر، اسرائیل سالیانه سه میلیارد و یکصد میلیون دلار کمک نظامی ‌از آمریکا دریافت می‌کرد، بر اساس گزارش‌ها، آمریکا حاضر است این مبلغ را به چهار میلیارد دلار در سال افزایش دهد.

بنیامین نتانیاهو خواهان گرفتن پنج میلیادر دلار در سال بود؛ او پیش‌تر گفته بود، اسرائیل می‌تواند انتظار بکشد تا بخش بزرگ‌تری از نیازهای نظامی‌اش را تامین کند.

اما رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند، وزیران دارایی و دفاع اسرائیل در روزهای اخیر به نتانیاهو توصیه کرده بودند بسته کمک‌ها را، تا زمانی که اوباما در کاخ سفید است، نهایی کند.

دوران ریاست جمهوری آقای اوباما پنج ماه دیگر به پایان می‌رسد.

کاخ سفید نیز صریحا تاکید کرده که خوب است دولت اسرائیل منتظر رییس جمهوری بعدی آمریکا نماند زیرا «هیچ‌یک از روسای جمهوری تاریخ آمریکا، به اندازه باراک اوباما، به تامین نیازهای نظامی ‌و همکاری امنیتی با اسرائیل پاسخ نداده است».

با وجود سردی کم‌سابقه و گاه حتی تنش در مناسبات بنیامین نتانیاهو با باراک اوباما، اسرائیل این امر را تایید می‌کند که دوران هشت ساله ریاست جمهوری آقای اوباما اوج همکاری‌های نظامی ‌و امنیتی دو کشور بوده و واشینگتن سخاوت بسیاری در اعطای کمک به اسرائیل نشان داده است.

صنایع هواپیماسازی لاکهید مارتین آمریکا نیز در روزهای گذشته در مراسمی ‌در تگزاس، نخستین فروند از جنگنده پیشرفته اف-۳۵ را با حضور آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، در اختیار نیروی هوایی این کشور قرار دادند.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، ارتش این کشور تا دسامبر، اوایل دی ماه، نخستین اسکادران خود را از جنگنده‌های عمود پرواز اف- ۳۵، که تا کنون تنها در اختیار ارتش خود آمریکا بوده است، تکمیل می‌کند.

اسرائیل قرار است در آینده ای نزدیک ۳۵ فروند از این جنگنده‌ها را دریافت کند.

بیشترین بخش کمک‌های خارجی تاریخ معاصر آمریکا شامل حال اسرائیل بوده است.

جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا به تازگی گفت، ممکن است مردم آمریکا بپرسند چرا این کمک‌ها به مردم خود آمریکا داده نمی‌شود.

اما نتانیاهو در سخنان دوشنبه مجلس این کشور، با رد تلویحی این گفته‌های آقای بایدن، می‌گوید اکثریت مردم آمریکا همچنان حامی‌اسرائیل هستند.

«فواید حضور در کرانه باختری برای حکومت خودگردان»

نخست وزیر اسرائیل در کنست این را نیز گفت، که ادامه حضور نیروهای ارتش اسرائیل در کرانه باختری «برای حکومت خودگردان فلسطینی» نیز فوایدی دارد.

به گفته نتانیاهو، نظر به وضعیت سال‌های اخیر خاورمیانه که کشورهای زیادی با فروپاشی روبرو شده اند، اگر ارتش اسرائیل کرانه باختری را ترک کند، حکومت خودگردانی هم با فروپاشی روبه‌رو می‌شود- «همانگونه که در مورد غزه چنین شد».

نتانیاهو گفت، فلسطینی‌ها باید از «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی دست بکشند و با «واقع نگر» با اسرائیل مذاکره مستقیم کنند تا کشور فلسطین برپا شود.

سخنان نتانیاهو در حالی بیان شد که محمود عباس رهبر تشکیلات فلسطینی یکشنبه ۲۷ تیر در نشست سران آفریقا خواهان حمایت جامعه جهانی از اقدامات سیاسی این حکومت در جامعه جهانی برای کسب استقلال، در نبود چشم‌اندازی برای صلح، شد.

رهبران آفریقا نیز در بیانیه پایانی نشست خود در کیگالی، پایتخت روآندا، شهرک سازی‌های اسرائیلی در اراضی اشغالی کرانه باختری را نکوهش کرده؛ از استقلال کشور فلسطین حمایت کرده و خواهان رفع حصر غزه شدند.

XS
SM
MD
LG